PZL-23 "Karaś", 1934
W 1932 r. Departament Lotnictwa MSWojsk. zgłosił zapotrzebowanie na samolot rozpoznawczo-bombowy (tzw. liniowy), który stałby się następcą samolotów Potez XXVII, Potez XXV i Breguet XIX. Projekt samolotu Lublin R-XVII, będący modyfikacją Poteza XXV z chowanym podwoziem, został odrzucony. W tym czasie pierwsze loty wykonywał samolot PWS-19, lecz chciano mieć do porównania również prototyp samolotu metalowego z Państwowych Zakładach Lotniczych.
W 1932 r. inż. Stanisław Prauss, przy współpracy dr. inż. Franciszka Misztala, rozpoczął pracę nad projektem samolotu rozpoznawczo- bombowego PZL-23 "Karaś". Samolot powstał w wyniku przeróbki projektu lekkiego 6- miejscowego samolotu komunikacyjnego PZL-13. W samolocie tym została zastosowana kesonowa konstrukcja skrzydła projektu dr. inż. Misztala, wypróbowana uprzednio na PZL-19. Cechą charakterystyczną samolotu była umieszczona pod kadłubem gondola strzelecko- bombardierska zwana kołyską, która zawierała z przodu stanowisko bombardierskie, a z tyłu strzeleckie. Z początkowo przewidywanej wieżyczki bębnowej patentu inż. Z. Ciołkosza- zrezygnowano. Inż. Ludwik Białkowski opracował oryginalną automatyczną pneumatyczną podstawę do km tylnego stanowiska strzeleckiego. "Karaś", był samolotem nowoczesnym, bardzo dobrze dopracowanym i starannie ukształtowanym.
Lotnictwo wojskowe zamówiło jeden egzemplarz samolotu do prób statycznych i trzy prototypy do prób w locie. Wykonane na wiosnę 1934 r. próby statyczne płatowca ujawniły zbyt małą wytrzymałość konstrukcji. Konieczna była modyfikacja konstrukcji. Pierwszy prototyp PZL P-23/I został oblatany w sierpniu 1934 r. Posiadał silnik Bristol "Pegasus IIM" o mocy 434 kW. Próby prototypu wykazały drgania tyłu kadłuba (typu buffeting). Ponadto widoczność z kabiny pilota była dość ograniczona, a wnętrze kabiny bardzo ciasne, co było spowodowane umieszczeniem w kadłubie komory bombowej. Pneumatyczna podstawa kaemu strzelca nie funkcjonowała na większych wysokościach. Samolot został uszkodzony podczas prób w lecie 1936 r, a następnie wyremontowany. PZL-23/I został pokazany na Wystawie Przemysłu Metalowego i Elektrotechnicznego w Warszawie (23.08.- 11.10.1936 r.). Prototyp po próbach w IBTL został przekazany jako pomoc naukowa do SPL Grupa Techniczna na Mokotowie.
W międzyczasie ukończony został drugi prototyp PZL-23/II. W wyniku prób pierwszego prototypu przekonstruowano w nim kabinę. Usunięcie komory bombowej z kadłuba i zawieszenie bomb pod skrzydłami, umożliwiło przeprojektowanie wnętrza kabiny i uczynienia jej przestronniejszą. Większa część kabiny została oszklona, umieszczono wyżej fotel pilota, a oś silnika obniżono o 100 mm względem kadłuba (co nadało charakterystyczną sylwetkę z opuszczonym łbem). Płat otrzymał sloty na odcinku między podwoziem a kadłubem, zastosowano lotki szczelinowe, zmieniono klapy. Budowę prototypu rozpoczęto w WP-1 na Mokotowie, a zakończono na Okęciu- Paluchu, dokąd w tym czasie przeniosła się wytwórnia PZL. Został oblatany w marcu 1935 r. i wkrótce przekazany do prób w IBTL. Został kompletnie rozbity 27.07.1935 na Okęciu.
Trzeci prototyp PZL-23/III ukończono i oblatano we wrześniu 1935 r. Wprowadzono na nim kilka kolejnych modyfikacji. Na samolocie wypróbowano hydraulicznie napędzaną podstawę km tylnego stanowiska strzeleckiego, która w pełni zdała egzamin. Lotnictwo wojskowe uznało samolot za wzorzec dla wersji seryjnej.
W międzyczasie podjęto przygotowania do rozpoczęcia produkcji seryjnej w nowej wytwórni PZL WP-1 na Okęciu. W drugiej połowie 1935 r. zakłady otrzymały od lotnictwa wojskowego zamówienie na 240 "Karasi", zwiększone w 1937 r. o 10 egz. Budowę samolotów rozpoczęto pod koniec 1935 r. Pierwszy seryjny egzemplarz PZL-23A "Karaś" został oblatany w czerwcu 1936 r. Ostatni egzemplarz przekazano 1.03.1937 r. Zbudowano 40 samolotów, które potraktowano jako serię próbną. Ze zbudowanych samolotów zdemontowano sloty, które sprawiały wiele problemów, a dalsze egzemplarze PZL-23 budowano bez slotów. "Karasie A" zostały następnie wyposażone w podwójne sterownice. Po krótkim użytkowaniu w eskadrach do chwili pojawienia się PZL-23B- przekazano je do szkół lotniczych, głównie do Dęblina. Pierwszy seryjny PZL-23A w maju 1936 r. był on eksponowany w dniach 18- 29.06.1936 r. na wystawie lotniczej w Sofii. W dniach 13- 29.11.1936 r. seryjny PZL-23A został wystawiony na Międzynarodowym Salonie Lotniczym w Paryżu. W lecie 1937 r. gen. L. Rayski wziął udział na "Karasiu" w Międzynarodowym Mityngu Lotniczym w Zurychu, a następnie w Międzynarodowym Zlocie w Paryżu.
Wady silnika Skoda-Bristol "Pegaz IIM2" spowodowały, że przerwano w Polsce jego produkcję, a rozpoczęto produkcję silnika "Pegaz VIIIA". W związku z tym na prototypie PZL-23/III zamontowano silnik Bristol "Pegasus VIII" o mocy 500 KM i samolot stał się wzorcem dla drugiej wersji seryjnej, oznaczonej PZL-23B. Prototyp PZL-23/III "Karaś" został pokazany na wystawie lotniczej Internationella Luftfartsutställningen i Stockholm 1936 (ILIS, 1505.- 1.06.1936 r.) w Sztokholmie. Pierwsze samoloty seryjne zostały wyprodukowane w 1936 r. Pierwszy egzemplarz został przekazany wojsku 1.03.1937 r. a ostatni 15.03.1938 r. Mimo wzrostu mocy silnika osiągi wzrosły niewiele (z wyjątkiem pułapu) ze względu na wzrost masy, spowodowany bogatszym wyposażeniem samolotu. "Karasie B" po remontach nosiły oznaczenie "Karaś II".
Razem zbudowano 253 egz. z tego: 3 prototypy, 40 egz. PZL-23A i 210 egz. PZL-23B.
W latach 1932- 1934 prowadzone były prace studyjne na temat budowy wielomiejscowego myśliwca wieżyczkowego, opartego o konstrukcję samolotu PZL-23 "Karaś". W 1936 r. został zbudowany czwarty prototyp PZL-23/IV, który ostatecznie otrzymał oznaczenie PZL-42.
Samolot PZL-23 wzbudził zainteresowanie odbiorców zagranicznych. Zapytania ofertowe nadeszły z Rumunii na wersję eksportową PZL-23 z silnikiem GR 14K, Bułgarii na 12 samolotów, Turcji na 36, Szwecji oraz z państw środkowoamerykańskich. Umowę jednak zawarto tylko z Bułgarią, która w kwietniu 1936 r. zamówiła 12 PZL-23 "serie pour l'etranger", a w istocie na PZL-43 zwanego potocznie "Karasiem Bułgarskim".
W III kwartale 1936 r. samoloty PZL P-23A weszły do użycia w pułkach lotniczych. Pierwszymi eskadrami, które je otrzymały, były 11. i 12. EL z 1 PL. Od wiosny 1937 r. eskadry zaczęły otrzymywać samoloty w wersji PZL-23B. Otrzymały je eskadry 11.,12. z 1 PL; 21., 22., 24. z 2 PL; 31., 32., 34., 35. z 3 PL; 41., 42. z 4 PL; 51., 55. z 5 PL; 64., 65. z 6 PL. Eskadry bombowe 211., 212. i 213. po wycofaniu Fokkerów F-VIIB/3m, a przed wprowadzeniem PZL- 37 "Łoś", miały przejściowo w wyposażeniu "Karasie". Otrzymały je także eskadry bombowe 214. i 215. oczekujące na samoloty LWS-6 "Żubr". Natomiast dla eskadr liniowych 61. i 62. nie starczyło już "Karasi" i do czasu ich rozformowania w maju 1939 r. latały na Potezach XXV z silnikiem "Jupiter VIIF".
W okresie napięcia politycznego w stosunkach z Litwą w marcu 1938 r. 108 PZL-23B wykonało 20.03.1938 r. lot demonstracyjny wzdłuż granicy z Litwą. W związku z przelotem w kwietniu 1938 r. kilku samolotów obcych, prawdopodobnie sowieckich, nad terytorium Polskim do Czechosłowacji, samoloty PZL-23 z 6 PL patrolowały od 15.04.1938 r. wschodnią granicę państwa. W celu zabezpieczenia z powietrza operacji Zaolziańskiej sformowano 24.09.1938 r. lotnictwo Samodzielnej Grupy Operacyjnej "Śląsk", w skład którego weszły "Karasie" z 1 dywizjonu liniowego 2 PL. Natomiast w 1 PL postawiono w stan pogotowia alarmowego "Karasie" z dywizjonów 1/1 liniowego i 11/1 bombowego. Wobec pokojowego rozwiązania konfliktu do użycia lotnictwa nie doszło. PZL-23 uchodziły wówczas za samoloty przestarzałe. Pod koniec 1939 r. miała się zacząć wymiana na PZL-46 "Sum". Ze względu na brak dostatecznej ilości samolotów PZL-23B, w marcu 1939 r. zostały rozformowane eskadry 11., 12. EL z 1 PL i 61. i 62. EL z 6 PL, a w maju 1939 r. dodatkowo 35. EL z 3 PL. Latem 1939 r. "Karasie" z 4 PL prowadziły rozpoznanie umocnień i ewentualnych miejsc koncentracji wojsk na obszarze Prus Wschodnich w rejonie Malborka, Olsztyna, Królewca i nad W. M. Gdańskiem.
Z chwilą ogłoszenia mobilizacji eskadry "Karasi" przydzielono do Brygady Bombowej, oraz do lotnictwa armijnego. W Brygadzie Bombowej, znajdującej się w dyspozycji Naczelnego Wodza, znalazły się: I Dywizjon bombowy lekki w składzie: 1. EB (eks 21. EL) i 2. EB (eks 22. EL), II Dywizjon bombowy lekki w składzie: 4 .EB (eks 64. EL) i 5. EB (eks 65. EL), oraz 55. Samodzielna Eskadra Bombowa. Eskadry rozpoznawcze zostały przydzielone do następujących związków operacyjnych: 24. ER do Armii "Kraków", 31. ER do Armii "Karpaty", 32. ER do Armii "Łódź", 34. ER do Armii "Poznań", 41 ER. do Armii "Modlin", 42 ER. do Armii "Pomorze" i 51 ER. do SGO "Narew".
W składzie eskadr bombowych 1.09.1939 r. znajdowało się 50 PZL-23B, a w eskadrach rozpoznawczych 64, razem 114 PZL-23B (wg [1], natomiast wg [3]- 118). W szkolnictwie, w rezerwie i w remontach było około 75 "Karasi". PZL-23A było w szkołach 25, a w rezerwie i remontach 10. Ogółem wojsko miało na stanie ok. 224 PZL-23A i B, z tego 170 zdolnych do lotu. W czasie trwania działań wojennych "Karasie", przeważnie szkolne PZL-23A, znalazły się w zaimprowizowanych jednostkach sformowanych w Dęblinie przy Eskadrze Ćwiczebnej Pilotażu nr 3 SPL/CWL-1 (17 egz.) i Rezerwowej Eskadrze Rozpoznawczej SPL/CWL-1 (7 egz.) oraz w Plutonie Lotniczym Warszawskiej Brygady Pancerno- Motorowej (2 egz. z Eskadry Ćwiczebnej Pilotażu nr 3 SPL/CWL-1).
W Kampanii Wrześniowej "Karasie" były wykorzystane zarówno do bombardowania, jak i rozpoznania. Ataki bombowe przeprowadzano przeciw kolumnom i zgrupowaniom wojsk pancernych i zmotoryzowanych. "Karasie" z lotnictwa armijnego przeprowadzały loty rozpoznawcze na rzecz swoich związków operacyjnych. Razem "Karasie" z Brygady Bombowej wykonały 186 lotów bojowych (wg [5]- 130 lotów bojowych, w tym 80 bombowych), zrzucając 64 ton bomb. Najpoważniejszymi akcjami, przeprowadzonymi razem z samolotami PZL-37 "Łoś", było zatrzymanie w dniach 2- 5 września 16 niemieckiego Korpusu Pancernego pod Radomskiem, 4 września pod Pułtuskiem oraz 6 i 7 września między Makowem Mazowieckim a Różanem. "Karasie" z lotnictwa armijnego 258 lotów rozpoznawczych i innych (w tym 12 bombowych) zrzucając 25 ton bomb. Ogółem zrzucono na nieprzyjaciela 89 ton bomb (wszystkie dane wg [1]). w walkach wzięło udział 166 "Karasi" (wg [1], natomiast wg [3]- 120), z których 146 (wg [1], natomiast wg [3]- 112) uległo zniszczeniu. Żaden inny typ samolotu nie poniósł tak dużych strat w Wojnie Obronnej 1939 roku.
W ręce Niemców dostało się kilkanaście uszkodzonych "Karasi", którzy nie wykazali nimi zainteresowania. Natomiast Rosjanie na lotnisku Skniłów we Lwowie zdobyli 4 "Karasie" z 55 Samodzielnej Eskadry Bombowej, oraz na lotnisku w Brodach 14 dalsze egz. Kilka z nich było sprawnych. "Karasie" były jedynymi polskimi samolotami bojowymi, które w ZSRR zakwalifikowano jako sprzęt przydatny dla tamtejszych eskadr bombowych, lecz ich nie wykorzystano (wg [5]- jeden lub dwa PZL-23B wylądowały na terenie ZSRR oraz kilka zostało zdobytych na ziemiach polskich). Jeden uszkodzony PZL-23 byt pokazany na wiosnę 1940 r. na wystawie zdobycznego sprzętu w Kijowie.
Do Rumunii ewakuowano 20 w wersjach PZL-23A i PZL-23B (wg [1], wg [2] i [3]- 11 PZL-23B oraz 20 samolotów PZL-23A, wg [5]- 11 PZL-23B i 8 samolotów PZL-23A). Rumunia bezprawnie włączyli "Karasie" do swojego lotnictwa. Weszły na wyposażenie w 73 eskadrze bombowej lekkiej 6 pułku lotniczego. Po ataku na ZSSR wykorzystane były w walkach w Besarabii, nad Dniestrem oraz w Odessie i pod Stalingradem. W połowie 1943 r. zostały wycofane do II linii. W 1944 r. sformowano z nich eskadrę przeznaczoną do nocnych nalotów nękających. Bardzo wyeksploatowane uległy kasacji w pierwszych latach po zakończeniu wojny (wg [5]- ostatni z nich wyszedł z użytku w 1945 r.).
Konstrukcja bułgarskiego rozpoznawczo- bombowego DAR-10A "Bekas" z 1941 r. była wzorowana na PZL-23 "Karaś". Również polski samolot treningowy TS-8 "Bies" z 1955 r. konstrukcji inż. Tadeusza Sołtyka swymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi nawiązywał do "Karasia".
Konstrukcja.
Trzymiejscowy dolnopłat wolnonośny o konstrukcji metalowej.
Płat trapezowy, trójdzielny, duralowy. Część środkowa- dwudźwigarowa, kratownicowa z żebrami z blachy falistej, kryta blachą, z chodnikiem przy kadłubie. Części zewnętrzne płata z kesonem typu PZL z blachy falistej, zakończonym z przodu i tyłu pionowymi ściankami. Nosek płata i część spływowa odejmowane. Pokrycie blachą gładką. Lotki szczelinowe, odciążone aerodynamicznie, wychylane różnicowo, klapy krokodylowe. Lotki i klapy kryte blachą gładką. W PZL-23A w pobliżu kadłuba słoty automatyczne, zamykające się przy prędkości 120 km/h.
Kadłub półskorupowy, podłużnicowo- wręgowy, pokryty gładką blachą duralową. Tył kadłuba łączony z dwóch połówek. Podkadłubowa gondola stanowiła integralną część konstrukcji kadłuba. Osłona kabiny z rur stalowych i kształtowników duralowych, kryta celuloidem i szkłem organicznym. Kabiny pilota i obserwatora zakryte, kabina strzelca odkryta. Z miejsca obserwatora łatwy dostęp do gondoli podkadłubowej, tzw. kołyski bombardierskiej, obsługiwanej przez obserwatora i zawierającej z przodu stanowisko bombardierskie i z tyłu stanowisko strzeleckie.
Usterzenie wolnonośne konstrukcji półskorupowej. Stateczniki i stery kryte blachą gładką. Na sterze wysokości- klapka odciążająco- wyważająca.
Podwozie klasyczne stałe. Podwozie główne dwukołowe, jednogoleniowe, podparte od tyłu zastrzałem, wyposażone w amortyzatory olejowo- powietrzne Avia, oraz mocowane w stalowych nitowanych widelcach koła Dunlop lub Stomil 775x240 mm, z hamulcami pneumatycznymi Dunlop lub PZL. Owiewki podwozia z blachy duralowej z brezentowym elastycznym łącznikiem owiewki koła z owiewką goleni. Płoza ogonowa z samonastawną stopą odlaną z hiduminium i z amortyzatorem olejowo- powietrznym, Avia.
Uzbrojenie- 1 stały, zsynchronizowany karabin maszynowy pilota PWU wz. 33 kal. 7,92 mm, 1 ruchomy karabin maszynowy Vickers F kal. 7,92 mm w gondoli podkadłubowej, 1 ruchomy karabin maszynowy Vickers F kal. 7,92 mm na stanowisku tylnego strzelca. W 1939 r. część samolotów otrzymała w miejsce Vickersów karabiny maszynowe PWU wz.37 "Szczeniak". W celach szkoleniowych nad kabiną i na stanowisku strzeleckim górnym był zakładany fotokarabin K-28. Udźwig bomb PZL-23A- 600 kg, PZL-23B- 655 kg.
Wyposażenie- zestaw przyrządów pilotażowo- nawigacyjnych i kontroli pracy silnika.
Radiostacja Philips N1L/L lub 3RKE/L, aparat fotograficzny KW-18x24 F30 i F70, aparat fotograficzny ręczny KR, race oświetlające Holta (na końcu prawego skrzydła), rakietnica sygnalizacyjna wz. 36 kal. 35 mm.
Instalacje: elektryczna, tlenowa, trzy gaśnice automatyczne w pobliżu silnika i jedną w kabinie, ogrzewanie i wentylowanie kabiny.
Silnik- chłodzony powietrzem, 9- cylindrowy, gwiazdowy:
- PZL-23/I- Bristol "Pegasus IIM2" o mocy nominalnej 420- 442 kW (570- 600 KM) i maksymalnej 471- 493 kW (640- 670 KM);
- PZL-23A- Skoda "Pegaz IIM2" lub PZL WS "Pegaz IIM2" o mocy nominalnej 420- 442 kW (570- 600 KM) i maksymalnej 471- 493 kW (640- 670 KM).
Łoże silnika nitowane z blach duralowych. Osłona silnika z blachy duralowej. Krawędź natarcia osłony utworzona z pierścieniowego kolektora spalin. Rury wydechowe po bokach kadłuba, nad płatem. Śmigło dwułopatowe, drewniane, stałe, Szomański B-28-3 o średnicy 3,5 m. W środkowej części płata 6 zbiorników paliwa: 2 po 230 l, 2 po 50 l i 2 po 77 I, w kadłubie zbiornik opadowy 25 l. Łączna pojemność instalacji 740 l. Pojemność zbiornika oleju 70 l,
- PZL-23B- PZL-WS "Pegaz 8A" o mocy nominalnej 478- 500 kW (650- 680 KM) i maksymalnej 508- 530 kW (690- 720 KM) (wg [1], natomiast wg [3]- o mocy 504- 522 kW (685- 710 KM)).
Śmigło dwułopatowe, drewniane, stałe, Szomański B-17bll.
Dane techniczne PZL-23A (wg [1]):
Rozpiętość- 13,95 m, długość- 9,682 m, wysokość- 3,3 m, powierzchnia nośna- 26,8 m2.
Masa własna- (wg [2]- 1928) kg, masa użyteczna- (wg [2]- 885-1500) kg, masa całkowita- (wg [2]- 2813-3428) kg.
Prędkość max- 304 km/h, prędkość przelotowa- (wg [2]- 220-240) km/h, prędkość min.- 110 km/h, wznoszenie- (wg [2]- 6,5) m/s, pułap- 5800 (wg [2]- 3000) m, zasięg- 1300 km.
Dane techniczne PZL-23B (wg [1]):
Rozpiętość- 13,95 m, długość- 9,682 m, wysokość- 3,3 m, powierzchnia nośna- 26,8 m2.
Masa własna- 1928-1980 kg, masa użyteczna- 885-1546 (wg [2] i [3]- 913-1546) kg, masa całkowita- 2813-3526 (wg [3]- 2893-3525) kg.
Prędkość max- 319 km/h, prędkość przelotowa- (wg [2] i [3] 270) km/h, prędkość min.- 110 km/h, wznoszenie- (wg [2] i [3]- 6,7) m/s, czas wznoszenia na 1 000 m- 2'25", pułap- 7300 m, zasięg- 1020 (wg [2] i [3]- 1260) km, zasięg max- 1455 km, czas lotu max- 6 h 30'.
Galeria
Źródło:
[1] Morgała A. ”Samoloty wojskowe w Polsce 1924-1939”. Wyd. Bellona. Warszawa 2003.[2] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.
[3] Glass A. ”Samoloty PZL 1928-1978”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1980.
[4] Pawlak J., Nowakowski W. ”Brygada Bombowa kurs bojowy.”. Wydawnictwo MON. Warszawa 1983.
[5] Glass A. "Polskie konstrukcje lotnicze do 1939". Tom 3. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2008.