PZL-3, 1931
Praca włożona w opracowanie samolotu nie została jednak zupełnie zaprzepaszczona. Inż. Władysław Zalewski przekazał do dyspozycji DWL materiały dotyczące właściwości aerodynamicznych skrzydła PZL-3. Zostały one wykorzystane do budowy skrzydła samolotu RWD-5.
Na początku lat trzydziestych został natomiast oblatany we Francji ciężki bombowiec nocny Potez-41B4N bardzo podobny do nie zrealizowanego PZL-3. Przypuszczano, że rysunki polskiego samolotu dotarły do Francji za pośrednictwem fachowców francuskich nadzorujących w naszym kraju budowę licencyjnych Potezów.
Konstrukcja:
Dolnopłat wolnonośny o konstrukcji całkowicie metalowej z przewagą stopów lekkich. Załoga- 4 osoby.
Płat prostokątno- trapezowy z eliptycznymi końcówkami, wolnonośny, trójdzielny, duralowy, jednodźwigarowy z szerokim dźwigarem mającym cechy kesonu, kryty blachą. Płat był wysmukły i miał wydłużenie X = 7,6. Profil skrzydła Bartel-37lla pochodził z albumu profili inż. R. Bartla z niewielkimi zmianami (np. g = 20% u nasady) dokonanymi przez inż. Zalewskiego. W skrzydle środkowym były korytarzyki prowadzące do silników.
Kadłub wykonany z kształtowników, całość pokryta gładką blachą duralową. Kabina pilota zakryta, kabiny pozostałych członków załogi odkryte.
Usterzenie pionowe podwójne.
Podwozie klasyczne stałe.
Uzbrojenie- 3 ruchome karabiny maszynowe. Udźwig bomb- 3000 kg w kadłubie.
Napęd- 4 silniki gwiazdowe, 9- cylindrowe, chłodzone powietrzem Bristol ”Jupiter” o mocy 309- 331 kW (420- 500 KM) w układzie tandem, dwa napędzające śmigła ciągnące i dwa śmigła pchające. Silniki były umieszczone na pylonach wysoko nad skrzydłem.
Śmigła dwułopatowe drewniane, stale.
Dane techniczne PZL-3 (wg [1]):
Rozpiętość- 36,0 m, długość- 21,93 (wg [2]- 21,9) m, wysokość- 6,18 (wg [2]- 6,2) m, powierzchnia nośna- 177,0 m2.
Masa własna- 7000 kg, masa użyteczna- 5500 kg, masa całkowita- 12500 kg.
Prędkość max- 280 km/h, zasięg- 1000 km.
Galeria
Źródło:
[1] Morgała A. ”Samoloty wojskowe w Polsce 1924-1939”. Wyd. Bellona. Warszawa 2003.[2] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 2. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2007.