PZL Mi-2 "Taurus II", 1978
("Super Kania")

Projekt śmigłowca wielozadaniowego. Polska.
Makieta śmigłowca PZL Mi-2 ”Taurus II”. (Źródło: Copyright Adam Pękala "okuki"- ”Airplane Pictures”).
Dla amerykańskiej firmy Spitfire Helicopter w Ośrodku Badawczo-Rozwojowym WSK Świdnik opracowano w 1978 r. wersję rozwojową śmigłowców PZL Mi-2 oraz PZL Kania oznaczoną PZL Mi-2 ”Taurus II” (nazwa robocza "Super Kania"). Śmigłowiec przeznaczony był na rynek amerykański. Głównym konstruktorem śmigłowca był  inż. Stanisław Markisz. Jako napęd przewidywano dwa silniki Allison 250-C28. Posiadał również zmieniona stylizację w stosunku do PZL Mi-2.
W dniach 6-7.06.1978 r. w Reading, USA odbył się pokaz samo­lotów lekkich i śmigłowców. Firma amerykańska Spitfire Helicopters demonstrowała pol­ski śmigłowiec Mi-2 noszący tam oznaczenie „Taurus II" wyposażony w silniki turbinowe Allison. Śmigło­wiec miał rejestracją USA. Pra­sa zachodnia informowała, że według aktualnego rozeznania, sześciu potencjalnych na­bywców polskiego śmigłowca zgłosiło się z terenu USA.

W grudniu 1979 r. została zbudowana makieta śmigłowca ”Taurus II. W styczniu 1980 r. została wysłana do USA, aby wziąć udział w  rozpoczynającej się w lutym, 32-ej edycji wysta­wy zorganizowanej przez Helicopter Association of America. Wspólną ekspo­zycję firm PZL Świdnik i Spitfire Helicopter w jednej z hal wystawowych Convention Center w Las Vegas zaprojektował sam Stanisław Markisz. Rozwiązania zastosowane w projekto­wanej konstrukcji zostały wyróżnione złotym medalem, zaś przedstawiciele naszego eksportera zyskali pisemne gwarancje zakupu blisko 150 śmigłow­ców na rynek północnoamerykański.

"Super Kania" (obok PZL "Kania" pierwszej generacji) została zaprezentowana rów­nież na wystawie ILA 80, która odbyła się w Hanowerze w dniach od 23.04. do 1.05.1980 r.

Dalsze prace nad projektem śmigłowca zostały jednak wstrzymane. Obecnie makieta śmigłowca jest własnością prywatną. ”Taurus II” stoi na posesji przy ul. Chemicznej w miejscowości Franciszków pod Świdnikiem.

Konstrukcja:

Napęd- 2 silniki turbinowe Allison 250-C28 o mocy startowej 405 kW (550 KM) i mocy trwałej 368 kW (500 KM) każdy.

Inne wersje:
Mil Mi-2, PZL Mi-2
PZL Mi-2M
PZL "Kania"

PZL "Kormoran"

Źródło:

[1] Makowski T. ”Współczesne konstrukcje lotnicze Polski”. Agencja Lotnicza Altair. Warszawa 1996.
[2] Morgała A. ”Polskie samoloty wojskowe 1945-1980”. Wydawnictwo MON. Warszawa 1980.
[3] ”Lotnictwo z Szachownicą”
[4] Bogdański M. Niezrealizowane projekty i nieudany eksport. Aeroplan nr 5-6/2009.
[5] "Z lotu po świecie". Skrzydlata Polska nr 37/1978.
blog comments powered by Disqus