PZL Mi-2M, 1974

Śmigłowiec wielozadaniowy. Polska.
Śmigłowiec wielozadaniowy PZL Mi-2M w zbiorach Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie. (Źródło: Witold Mikiciuk- ”Militaria i lotnictwo Jowitka”).

Projekt śmigłowca PZL Mi-2M stanowi dalszy rozwój śmigłowca wielozadaniowego PZL Mi-2. W 1968 r. opracowano w Ośrodku Badawczo-Rozwojowym WSK Świdnik, w zespole kierowanym przez mgr. inż. M. Czerwińskiego, dokumentację konstrukcyjną nowego kadłuba i podwozia. (Wg [1]- powstał tylko projekt, dalszy rozwój nie był kontynuowany). W śmigłowcu zmodernizowano instalację silnikową i część wyposażenia, zwłaszcza radiowego. Otrzymał mocniejsze silniki GTD-350P o mocy po 331 kW (450 KM) i większy zapas paliwa. Silniki zewnętrznie niczym szczególnym się nie wyróżniały, po za termoregulatorem zapobiegającym przekroczeniu mocy 450 KM- bo przekładnia wg Rosjan może przenosić maksymalnie 470 KM. W samym silniku były też nieznaczne zmiany w okolicy turbin (aparat kierujący i materiał łopatek turbin). Powstały 23 silniki (22 oryginalne i jeden przebudowany ze zwykłego GTD-350). Same silniki dużo też nie pracowały- ostatnie z nich zostały złomowane prawie z zerową liczbą godzin pracy.

Powstały dwie wersje śmigłowca PZL Mi-2M:
- Mi-2M1- zewnętrznie był podobny do śmigłowca Mi-2. Wewnętrznie, oprócz innych silników, miał przebudowaną instalację paliwową (przez analogię do śmigłowców Mi-2 Plus, przy których wykorzystano doświadczenia z Mi-2M),
- Mi-2M2- otrzymał zmodyfikowany kształt noska, pękaty kadłub, większe koła, płaską podłogę w kabinie, a pod nią dodatkowy zbiornik paliwa. Dzięki wyrównanemu poziomowi podłogi otrzymano większą pojemnościowo kabinę ładunkową. Większa wysokość kabiny oraz czworo przesuwanych do tyłu drzwi stworzyły wersję śmigłowca o wyższych walorach użytkowych. W wersji pasażerskiej zabierał 11 plus 1 osoba, (zamiast, jak dotychczas, 8 plus 1). Prototyp został oblatany 1.07.1974 r. Nie podjęto produkcji seryjnej (wg niektórych źródeł- tym samym roku wytwórnię WSK Świdnik wypuściła pierwszą serię śmigłowców Mi-2M). W 2012 r. Mi-2M2 znajdował się w Świdniku w charakterze pomnika przed tamtejszym Technikum.

Konstrukcja:
12-miejscowy śmigłowiec w układzie klasycznym. Wersja pasażerska mogła pomieścić 11 pasażerów i pilota.

Napęd- 2 silniki turbinowe GTD-350P o mocy 331 kW (450 KM) każdy.

Inne wersje:
Mil Mi-2, PZL Mi-2
PZL Mi-2 ”Taurus II”
PZL "Kania"

PZL "Kormoran"

Źródło:

[1] Makowski T. ”Współczesne konstrukcje lotnicze Polski”. Agencja Lotnicza Altair. Warszawa 1996.
[2] Morgała A. ”Polskie samoloty wojskowe 1945-1980”. Wydawnictwo MON. Warszawa 1980.
[3] Grzegorzewski J. ”Śmigłowiec Mi-2”. Seria ”Typy Broni i Uzbrojenia” nr 60. Wydawnictwo MON. Warszawa 1979.
[4] Informacje uzyskane od Witolda Mikiciuka.
blog comments powered by Disqus