KS-1 "Jednorożec", 1960

Projekt samolotu transportowego. Polska.
Projekt samolotu transportowego KS-1. (Źródło: rys. Krzysztof Luto).
Biuro konstrukcyjne, kierowane przez prof. dr. inż. Franciszka Misztala i prof. dr. inż. Leszka Dulębę, istniejące przy OKL/WSK Okęcie, pracowało w drugiej połowie lat 1950-tych nad samolotem transportowo-pasażerskim MD-12. Niezależnie od realizacji podstawowego tematu, podjęto w 1960 r. studia nad samolotami krótkiego startu i lądowania. W wyniku tych prac powstały dwa projekty studyjne: KS-1 "Jednorożec" opracowany przez mgr. inż. S. Raboszuka i KS-2 opracowany przez mgr. inż. Marcina Fortuńskiego. Obydwa projekty nie wyszły poza fazę opracowań studyjnych. Projekt KS-1 otrzymał nazwę „Jednorożec” ze względu na charakterystyczną sylwetkę - poje­dynczy silnik umieszczono na grzbiecie pękatego kadłuba, przez co tworzył on jakby krótki róg .

KS-1, napędzany projektowanym silnikiem turbinowym śmigłowym Tur, o mocy 736 kW (1000 KM), odznaczał się oryginalną konstrukcją. Przestrzenny kadłub mógł pomieścić ładunek o masie handlowej 1,5 t. Skrzydło o bardzo dużym wydłużeniu, z płytami brzegowymi, było podparte zastrzałem. Zastosowane rozwiązanie odznaczało się dużą doskonałością aerodynamiczną. Podwozie główne typu wózkowego chowane było w gondole, przylegające do kadłuba. Samolot był specjalnie przystosowany do załadunku przedmiotów o dużych wymiarach przez charakterystyczne uformowanie tyłu kadłuba z dużymi drzwiami i opuszczanym trapem. Pozwalało to także na bezkolizyjne desantowanie wojska z powietrza.

Źródło:

[1] Morgała A. ”Polskie samoloty wojskowe 1945-1980”. Wydawnictwo MON. Warszawa 1980.
[2] „Projekty pionowzlotów inż. J. Koźniewskiego”. Polska Technika Lotnicza. Materiały Historyczne nr 33 (6/2007).
blog comments powered by Disqus