PWS-40/1927, 1927

Projekt samolotu szkolnego. Polska.
Projekt samolotu szkolnego PWS-40 z 1927 r. (Źródło: rys. Krzysztof Luto).

Projekt samolotu szkolnego PWS-40 opracował inż. August Bobek-Zdaniewski w 1927 r. w Podlaskiej Wytwórni Samolotów. Był to jego pierwszy samodzielny projekt samolotu. Model samolotu zbadano w tunelu aerodynamicznym Politechniki Warszawskiej.

PWS-40 był proponowany jako następca samolotu Hanriot HD-14/H-28 i konstrukcją konkurencyjną dla samolotu Bartel BM-4.

Konstrukcja:
Dwumiejscowy dwupłat o konstrukcji drewnianej.
Skrzydła dwudźwigarowe pokryte do pierwszego dźwigara sklejką, reszta płótnem.
Kadłub kratownicowy pokryty z przodu sklejką, z tyłu płótnem. Kabiny odkryte.
Podwozie klasyczne stałe.

Silnik- 7-cylindrowy, gwiazdowy, chodzony powiet­rzem Salmson AC-7 o mocy 70 kW (95 KM). Zbiornik paliwa w kad­łubie.

Dane techniczne PWS-40 (wg [1]):
Rozpiętość- 8,60 m, długość- 6,25 m, wysokość- 2,45 m, powierzchnia nośna- 24,5 m2.
Masa własna- 620 kg, masa użyteczna- 270 kg, masa całkowita- 900 kg.
Prędkość max- 150 km/h, prędkość minimalna- 75 km/h, pułap- 3500 m.

Galeria

  • PWS-40/1927. Model tunelowy projektowanego samolotu szkolnego.  (Źródło: Morgała A. ”Samoloty wojskowe w Polsce 1924-1939”).

Źródło:

[1] Morgała A. ”Samoloty wojskowe w Polsce 1924-1939”. Wyd. Bellona. Warszawa 2003.
[2] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 1. Wyd. Stratus. Sandomierz 2004.
blog comments powered by Disqus