PWS-62, 1931

Projekt wodnosamolotu bombowego i torpedowego. Polska.
Projekt wodnosamolotu bombowo-torpedowego PWS-62. (Źródło: rys. Krzysztof Luto).

Ponieważ oferta budowy w PWS licencyjnych samolotów Svenska Aero nie została przyjęta, Podlaska Wytwórnia Samolotów zaoferowała firmowane przez siebie projekty PWS-60, PWS-61, PWS-62.

W listopadzie 1930 r. Kierownictwo Marynarki Wojennej zamówiło projekt ciężkiego wodnosamolotu przystosowanego do przeprowadzania ataków torpedowych. Biuro Techniczne PWS opracowało w kwietniu 1931 r. projekt wodnosamolotu niszczycielskiego PWS-62. Głównym konstruktorem był inż. Zbysława Ciołkosza.

W maju 1931 r. wytwórnia oferowała KMW dostawę PWS-62 w seriach 5 lub 12 egz. Oferta nie została przyjęta, do realizacji został wybrany konkurencyjny Lublin R-XX, trzeci projekt wodnosamolotu niszczycielskiego PZL-18 również nie został skierowany do realizacji.

Konstrukcja:
Trzymiejscowy górnopłat o konstrukcji mieszanej.
Płat dwudzielny, skrzydła dwudźwigarowe, drewniane.
Kadłub kratownicowy spawany z rur stalowych.
Pływaki drewniane. Podłodzie z rur stalowych o przekroju kroplowym.

Uzbrojenie- 5 ruchomych karabinów maszynowych. Udźwig bomb lub torped- 1000- 1200 kg.

Wyposażenie- radiostacja i aparat fotograficzny, pełna instalacja do lotów nocnych.

Napęd- 2 silniki gwiazdowe Skoda ”Jupiter VIIF” o mocy 309- 383 kW (480- 520 KM). Zapas paliwa 850 dm3 w dwóch zbiornikach znajdujących się w skrzydłach.

Dane techniczne PWS-62 (wg [1]):
Rozpiętość- 24,00 m, długość- 17,70 m, wysokość- 6,10 m, powierzchnia nośna- 93,00 m2.
Masa własna- 3550 kg, masa użyteczna- 2300 kg, masa całkowita- 5850 kg.
Prędkość max- 205 km/h, prędkość przelotowa- 170 km/h, prędkość wodowania- 98 km/h, czas wznoszenia na 1000 m- 4' 30", pułap- 4500 m, zasięg- ok. 750 km.

Galeria

  • PWS-62, rysunek w rzutach. (Źródło: Morgała A. ”Samoloty wojskowe w Polsce 1924-1939”).

Źródło:

[1] Morgała A. ”Samoloty wojskowe w Polsce 1924-1939”. Wyd. Bellona. Warszawa 2003.
blog comments powered by Disqus