PWS-61, 1930
Ponieważ oferta budowy w PWS licencyjnych samolotów Svenska Aero nie została przyjęta, Podlaska Wytwórnia Samolotów zaoferowała KMW firmowane przez siebie projekty PWS-60, PWS-61, PWS-62.
Projekt PWS-61 z października 1930 r. sygnowany był przez inż. Zbysława Ciołkosza. Wzorowany był prawdopodobnie na niemieckim wodnosamolocie Heinkel He-8. Być może była to jakaś utajniona forma współpracy z Svenska Aero A.B., ale brak jest dokumentów na poparcie tej tezy. Obydwa samoloty, mające podobne sylwetki, różniły się wymiarami, silnikami, masą i szczegółami konstrukcji. Przeznaczony byłdo rozpoznania i bombardowania. Przewidywano również możliwość podwieszenia torpedy lotniczej.
Oferta dostawy serii 24 lub 36 egz. złożona 13.10.1930 r. nie została przyjęta.
Konstrukcja:
Dwu- lub trzymiejscowy dolnopłat usztywniony zewnętrznie o konstrukcji mieszanej.
Skrzydła o konstrukcji drewnianej. Pokrycie noska sklejką, reszta płótnem.
Kadłub kratownicowy spawany z rur stalowych. Mieściły się w nim trzy otwarte kabiny załogi. W wersji dwuosobowej środkowa kabina była zakryta brezentem i zasznurowana.
Pływaki drewniane, płaskonose z redanem. Podłodzie z rur stalowych, chromomolibdenowych, o przekroju kroplowym.
Udźwig bomb-? kg lub 1 torpeda zawieszona nisko między pływakami do poprzecznych prętów podłodzia.
Silnik- gwiazdowy Skoda ”Jupiter VII F” o mocy 309- 383 kW (480- 520 KM). Zapas paliwa 680 l, w zbiornikach umieszczonych w skrzydłach, u ich nasady.
Dane techniczne PWS-61 (wg [1]):
Rozpiętość- 17,0 m, długość- 12,2 m, wysokość- 4,4 m, powierzchnia nośna- 47,5 m2.
Masa własna- 1610 kg, masa użyteczna- 1140 kg, masa całkowita- 2750 kg.
Prędkość max- 210 km/h, prędkość wodowania- 87 km/h, pułap- 4200 m.
Galeria
Źródło:
[1] Morgała A. ”Samoloty wojskowe w Polsce 1924-1939”. Wyd. Bellona. Warszawa 2003.