PWS-61, 1930

Projekt wodnosamolotu rozpoznawczo-bombowego i torpedowego. Polska.
Projekt wodnosamolotu rozpoznawczo-bombowego i torpedowego PWS-61. (Źródło: rys. Krzysztof Luto).

Ponieważ oferta budowy w PWS licencyjnych samolotów Svenska Aero nie została przyjęta, Podlaska Wytwórnia Samolotów zaoferowała firmowane przez siebie projekty PWS-60, PWS-61, PWS-62.

Projekt PWS-61 z października 1930 r. sygnowany był przez inż. Zbysława Ciołkosza. Wzorowany był prawdopodobnie na niemieckim wodnosamolocie Heinkel He-8. Obydwa samoloty, mające podobne sylwetki, różniły się wymiarami, silnikami, masą i szczegółami konstrukcji. Oferta dostawy serii 24 lub 36 egz. złożona 13.10.1930 r. nie została przyjęta.

Konstrukcja:
Dwu- lub trzymiejscowy dolnopłat usztywniony zewnętrznie o konstrukcji mieszanej.
Skrzydła o konstrukcji drewnianej. Pokrycie noska sklejką, reszta płótnem.
Kadłub kratownicowy spawany z rur stalowych. Kabiny załogi odkryte.
Pływaki drewniane, płaskonose z redanem. Podłodzie z rur stalowych, chromomolibdenowych.

Udźwig bomb-? kg lub 1 torpeda.

Silnik- gwiazdowy Skoda ”Jupiter VII F” o mocy 309-383 kW (480-520 KM).

Dane techniczne PWS-61 (wg [1]):
Rozpiętość- 17,0 m, długość- 12,2 m, wysokość- 4,4 m, powierzchnia nośna- 47,5 m2.
Masa własna- 1610 kg, masa użyteczna- 1140 kg, masa całkowita- 2750 kg.
Prędkość max- 210 km/h, prędkość wodowania- 87 km/h, pułap- 4200 m.

Źródło:

[1] Morgała A. ”Samoloty wojskowe w Polsce 1924-1939”. Wyd. Bellona. Warszawa 2003.
blog comments powered by Disqus