PWS-54, 1933

Samolot pasażerski. Polska.
Samolot pasażerski PWS-54. (Źródło: Flight, August 31, 1933).
W 1931 r. na zamówienie Ministerstwa Komunikacji inż. Zbysław Ciołkosz i inż. Antoni Uszacki zaprojektowali w Podlaskiej Wytwórni Samolotów samolot pasażerski PWS-54, o osiągach znacznie wyższych niż PWS-24. Konkurencyjny projekt, PZL-17, będący rozwinięciem PZL-16, został odrzucony. Samolot zbudowano w 1932 r., lecz z powodu upadłości i upaństwowienia wytwórni oblatany został dopiero na początku 1933 r. Na wiosnę 1933 r. samolot przeszedł próby w Instytucie Badań Technicznych Lotnictwa w Warszawie, natomiast w połowie tegoż roku został przekazany do prób eksploatacyjnych w PLL ”LOT”.

Samolot wykazał nie najlepsze właściwości pilotażowe. Z powodu dużej doskonałości aerodynamicznej miał długie lądowanie. W wytwórni zmodyfikowano owiewki podwozia, by służyły jako hamulce aerodynamiczne, lecz ich skuteczność była mała. Samolot wskutek zbyt małego ciężaru użytecznego z 4 pasażerami miał za mały zasięg (500 km), dopiero z 3 pasażerami osiągał pełny zasięg. Przez pewien czas służył w PLL ”LOT” do przewozu towarów i do lotów służbowych, lecz dość szybko wycofano go z użycia. Wobec zamówienia PWS-24 bis, prac nad ulepszeniem samolotu nie prowadzono. Prototyp pozostał w wytwórni.

Konstrukcja:
Górnopłat wolnonośny o konstrukcji mieszanej. Załoga- 1 osoba, pasażerów- 4.
Płat trapezowo-eliptyczny, niedzielony, drewniany, dwudźwigarowy (dźwigary skrzynkowe), wielopodłużnicowy, kryty sklejką. Końce płata w celach przeciwkorkociągowych skręcone geometrycznie. Lotki kryte płótnem.
Kadłub kratownicowy, spawany z rur stalowych, kryty płótnem na listwach drewnianych. Przód kadłuba kryty blachą aluminiową. Kabiny zakryte.
Usterzenie spawane z rur stalowych, kryte płótnem. Stateczniki usztywnione cięgnami. Dolna cześć steru kierunku zgrabiona i kryta blachą aluminiową.
Podwozie klasyczne stałe.

Silnik- gwiazdowy Wright ”Whirlwind J5” o mocy nominalnej 162 kW (220 KM) i mocy startowej 176 kW (240 KM).

Dane techniczne PWS-54 (wg [3]):
Rozpiętość- 12,3 m, długość- 9,24 (wg [2]- 9,2) m, wysokość- 2,53 (wg [2]- 2,9) m, powierzchnia nośna- 21,3 m2.
Masa własna- 940 kg, masa użyteczna- 560 kg, masa użyteczna max- 590 kg, masa całkowita- 1500 kg, masa całkowita max- 1530 kg.
Prędkość max- 231 km/h, prędkość przelotowa- 200 km/h, prędkość min.- 102 km/h, wznoszenie- 4,5 m/s, pułap- 4000 m, zasięg- 900 km.

Galeria

  • Rysunki samolotu PWS-54. (Źródło: Flight, August 31, 1933).
  • Samolot pasażerski PWS-54. (Źródło: archiwum).
  • PWS-54, plany modelarskie. (Źródło: Modelarz nr 6/1960).

Źródło:

[1] Morgała A. ”Samoloty wojskowe w Polsce 1924-1939”. Wyd. Bellona. Warszawa 2003.
[2] Chwałczyk T., Glass A. ”Samoloty PWS”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1990.
[3] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 1. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2004.
blog comments powered by Disqus