PWS-41, 1939

Projekt samolotu szkolno-bojowego. Polska.
Projekt samolotu szkolno-bojowego PWS-41 opracował Podlaskiej Wytwórni Samolotów inż. Wacław Czerwiński oraz inż. Stanisław Lassota na zamówienie Dowództwa Lotnictwa. Miał to być przejściowy samolot szkolno-bojowy do szkolenia załóg dla samolotów PZL-46 ”Sum”. Prace projektowe rozpoczęto w drugiej połowie 1938 r.

W czerwcu (wg [4]- na początku) 1939 r. wykonana została makieta kabiny i rozpoczęto budowę płata dla pierwszego prototypu. Oblot samolotu przewidziano na wiosnę 1940 r. Wybuch wojny przerwał dalsze prace nad tym dobrze zapowiadającym się samolotem.

Konstrukcja:
Dwumiejscowy dolnopłat wolnonośny o konstrukcji drewnianej.
Płat wykonany w całości, trapezowy, niedzielony, posiadał konstrukcję skorupową z kesonem jednoobwodowym i pokryciem przekładkowym klejonym z warstw sklejki i listewek z drewna.
Kadłub półskorupowy, podłużnicowo-wręgowy, pokryty wypukłymi arkuszami sklejki. Kabiny zakryte.
Usterzenie drewniane, stateczniki kryte sklejką, stery płótnem.
Podwozie klasyczne stałe.

Silnik- gwiazdowy Avia ”Delfin 3T” o mocy nominalnej 199 kW (270 KM) i mocy startowej 206 kW (280 KM).

Dane techniczne PWS-41, przybliżone (wg [1}):
Rozpiętość- ok. 11,0 m, powierzchnia nośna- ok. 23,0 m2.
Masa całkowita- ok. 1500 kg.
Prędkość max- ok. 300 km/h.

Źródło:

[1] Morgała A. ”Samoloty wojskowe w Polsce 1924-1939”. Wyd. Bellona. Warszawa 2003.
[2] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 2. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2007.
[3] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.
[4] ”Samoloty wojskowe świata 1935-1945”
blog comments powered by Disqus