PWS-23, 1929

Projekt samolotu bombowego nocnego i transportowo-komunikacyjnego. Polska.
Projekt samolotu bombowego PWS-23. (Źródło: rys. Krzysztof Luto).

Jednocześnie z projektem samolotu PWS-22 inżynierowie Zbysław Ciołkosz i Antoni Uszacki opracowali projekt większego samolotu PWS-23 posiadający większy udźwig bomb. Samolot opracowano w dwóch wersjach: bombowej PWS-23 B3N i transportowo- komunikacyjnej PWS-23 bis (PWS-23T). Różniły się one wyposażeniem kadłuba i usterzeniem ogonowym. Pomiary aerodynamiczne wykonane w tunelu PWS wykazały dobrą charakterystykę.

W czerwcu (lub w końcu) 1928 r. projekt PWS-23 bis (PWS-23T) został zgłoszony na konkurs Ministerstwa Komunikacji na trójsilnikowy samolot pasażerski, mający być następcą samolotu Fokker F-Vllb/3m. Ze zgłoszonych projektów PWS-23bis (PWS-23T) i T-600 wybrano ten drugi (zbudowany został w PZL pod oznaczeniem PZL-4). W czerwcu 1929 r. projekt w wersji bombowej nocnej PWS-23B3N został przesłany do oceny w IBTL, a następnie do Wojskowego Zakładu Zaopatrzenia Aeronautyki. Oferta budowy samolotu nie została przyjęta.

Konstrukcja:
Górnopłat zastrzałowy (parasol) o konstrukcji mieszanej. W wersji pasażerskiej PWS-23bis mógł zabrać na pokład 20 pasażerów i bagaż do 400 kg.
Kadłub kratownicowy spawany z rur stalowych lub z rur duralowych łączonych okuciami z zastosowaniem nitów rurkowych.

Uzbrojenie- 5 ruchomych karabinów maszynowych, po dwa sprzężone na obrotnicy w przedzie i na grzbiecie kadłuba i jeden w wieżyczce wysuwanej w spodzie kadłuba. Udźwig bomb- 2000 kg.

Wyposażenie- radiostacja, instalacja elektryczna do lotów nocnych i instalacja ogrzewania kabin.

Napęd- 3 silniki ”Jupiter” IV 9Asb o mocy 309-331 kW (420-450 KM), z tego dwa napędzające śmigła ciągnące i jeden śmigło pchające. Interesującym i oryginalnym rozwią­zaniem było wiszące podskrzydłowe łoże silnikowe mocowane do dźwiga­rów skrzydła.

Dane techniczne PWS-23B3N (wg [1]):
Rozpiętość- 30,8 m, długość- 22,2 m, wysokość- 6,6 m, powierzchnia nośna- 137 m2
Masa własna- 4153 kg, masa użyteczna- 3647 kg, masa całkowita- 7800 kg.
Prędkość max- 210 km/h, prędkość przelotowa- 163 km/h, prędkość minimalna- 82 km/h, pułap praktyczny- 6800 m.

Galeria

  • Model tunelowy samolotu PWS-23 B3N. (Źródło: via Andrzej Morgała).
  • PWS-23 B3N, rysunek w rzutach. (Źródło: Morgała A. ”Samoloty wojskowe w Polsce 1924-1939”).

Źródło:

[1] Morgała A. ”Samoloty wojskowe w Polsce 1924-1939”. Wyd. Bellona. Warszawa 2003.
[2] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 1. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2004.
blog comments powered by Disqus