PWS-15, 1930
Ponieważ wytwórnia przystępowała wówczas do seryjnej produkcji samolotów PWS-10, dyrekcja PWS poleciła zdemontować skrzydła i przywrócić samolotowi postać PWS-10 oraz zakazała mówić o PWS-15. Ewentualne zakwalifikowanie PWS-15 do produkcji wymagałoby przeprowadzenia prób samolotu w IBTL, co poważnie opóźniłoby produkcję samolotu (gdyby był wybrany w miejsce PWS-10), stwarzając trudności ekonomiczne wytwórni. W związku z zakazem rozpowszechniania informacji o samolocie nie wykonano jego fotografii.
Konstrukcja:
Jednomiejscowy dwupłat o konstrukcji mieszanej.
Płaty o obrysie prostokątnym z zaokrąglonymi końcówkami, trójdzielne, drewniane, dwudźwigarowe, kryte płótnem, do tylnego dźwigara kryte sklejką.
Kadłub kratownicowy, spawany z rur stalowych, wykrzyżowany cięgnami, kryty w przedniej części blachą duralową, w tylnej płótnem, na szkielecie z listew drewnianych. Kabina odkryta.
Usterzenie spawane z rur stalowych, kryte płótnem.
Podwozie klasyczne stałe.
Uzbrojenie- 2 zsynchronizowane karabiny maszynowe pilota Vickers E kal. 7,9 mm.
Silnik- Lorraine-Dietrich LD-12Eb o mocy nominalnej 331 kW (450 KM)i mocy startowej 351 kW (478 KM).
Dane techniczne PWS-15 (wg [3]):
Rozpiętość- 10,0 m, długość- 7,5 m, wysokość- 3,0 m, powierzchnia nośna- 23,0 m2.
Masa własna- 1145 kg, masa użyteczna- 370 kg, masa całkowita- 1515 kg.
Prędkość max- 250 (wg [1] i [2]- 237) km/h, prędkość przelotowa- 215 (wg [2]- 210) km/h, prędkość min.- 88 km/h, wznoszenie- 6,5 (wg [1]- 12,0) m/s, pułap- 6500 (wg [1] i [2]- 6000) m, zasięg- 520 (wg [1]- 410, wg [2]- 420) km.
Galeria
Źródło:
[1] Morgała A. ”Samoloty wojskowe w Polsce 1924-1939”. Wyd. Bellona. Warszawa 2003.[2] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 1. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2004.
[3] Chwałczyk T., Glass A. ”Samoloty PWS”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1990.