PWS-8, 1930

Według [2] i [3]: późną wiosną samolot zmodyfikowano, powiększając statecznik pionowy i wymieniając silnik na Walter ”Vega”. Samolot otrzymał znaki rejestracyjne SP-ADA. W dniach 20-30.07.1930 r. P. Dudziński na tym samolocie, z numerem konkursowym O-5, wziął udział w międzynarodowych zawodach samolotów turystycznych Challenge 1930. Z powodu defektu silnika zawody ukończył poza konkursem. PWS-8 przez krótki okres był używany w Klubie Lotniczym PWS.
Według [1]: późną wiosną 1930 r. zbudowano drugi prototyp, w którym zmniejszono wykrój pośrodku górnego płata, usunięto wspomniane zastrzały i powiększono statecznik pionowy oraz zmieniono silnik na Walter ”Vega”. Samolot otrzymał znaki rejestracyjne SP-ADA. W dniach 20-30 .07.1930 r. kpt. P. Dudziński wziął na tym samolocie, noszącym numer konkursowy O-5, udział w zawodach Challenge 1930 r. Samolot nie ukończył konkursu (ukończył rajd poza konkursem), gdyż z powodu defektu zakończył rajd po terminie. Drugi prototyp przez krótki okres był używany przez Klub Lotniczy przy PWS.
Nie wszedł do produkcji, gdyż lepsze właściwości miał jego konkurent- PZL-5.
Konstrukcja.
Dwumiejscowy dwupłat o konstrukcji drewnianej.
Płaty prostokątne, trójdzielne, drewniane, dwudźwigarowe, kiyte płótnem, noski kryte sklejką do przedniego dźwigara, wsparte na wieżyczce z rur stalowych na kadłubie, usztywnione między sobą słupkami o układzie litery N i skośnymi zastrzałami. Skrzydła składane do tyłu. Szerokość samolotu po złożeniu 2,95 m. Lotki na dolnym płacie, wychylane różnicowo. W baldachimie (środkowa część górnego płata) zbiornik na 125 1 paliwa.
Kadłub o przekroju prostokątnym, zaokrąglony od góry, drewniany, czteropodłużnicowy, kryty sklejką. Przód kadłuba do ściany ogniowej kryty blachą aluminiową. Łoże silnika spawane z rur stalowych. Przed kabiną miejsce na zabudowę dodatkowego zbiornika o pojemności 60 l.
Kabiny odkryte, osłonięte z przodu wiatrochronami. Sterownice podwójne- w przedniej kabinie drążek sterowy wyjmowany i pedały, w tylnej kabinie drążek stały i orczyk. Za tylną kabiną bagażnik, który można było zamienić na trzecią kabinę.
Usterzenie konstrukcji drewnianej, kryte płótnem. Wyważenie steru wysokości i kierunku regulowane w locie. Statecznik poziomy, usztywniony zastrzałami, pionowy- cięgnami.
Podwozie stałe, główne trójgo leniowe z amortyzatorami olej o wo-po wietrzny mi Vickers. Płoza ogonowa ze stalowej sprężyny piórowej.
Wyposażenie- gaśnica.
Silnik:
- początkowo lub w pierwszym prototypie- chłodzony powietrzem, 5- cylindrowy, gwiazdowy Armstrong Siddeley ”Genet” o mocy 59 kW (80 KM),
- później lub w drugim prototypie- chłodzony powietrzem, 5- cylindrowy, gwiazdowy Walter ”Vega” o mocy nominalnej 62 kW (85 KM) i mocy startowej 66 kW (90 KM).
Śmigło dwułopatowe, drewniane, stałe, Heine.
Dane techniczne PWS-8 (wg [1]):
Rozpiętość- 10,0 m, długość- 7,5 m, wysokość- 2,95 (wg [2]- 2,9) m, powierzchnia nośna- 22,1 m2.
Masa własna- 455 (drugi prototyp- 465) kg, masa użyteczna- 320 kg, masa całkowita- 775 (drugi prototyp- 785) kg.
Prędkość max- 136 km/h, prędkość przelotowa- 125 km/h, prędkość min.- 72 km/h, wznoszenie- 2,4 m/s, pułap- 3000 m, zasięg- 700 km.
Galeria
Źródło:
[1] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 1. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2004.[2] Chwałczyk T., Glass A. ”Samoloty PWS”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1990.
[3] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.