PWS-4, 1928
Aerokluby nie interesowały się w tym czasie samolotami jednomiejscowymi, w związku z czym nie znalazł nabywców i nie był produkowany seryjnie. Przy tym było ono zainteresowane przede wszystkim dwumiejscowymi samolotami szkolnymi, a nie jednomiejscowymi.
Konstrukcja:
Jednomiejscowy górnopłat zastrzałowy o konstrukcji drewnianej.
Płat prostokątny, dwudzielny, drewniany, dwudźwigarowy, kryty do przedniego dźwigara sklejką, dalej płótnem, podparty dwiema parami zastrzałów z rur stalowych. Profil płata Bobek B6 (G-655) o grubości 14,2%. Lotki napędzane linkami. Zbiornik na 45 l paliwa w skrzydłach u nasady.
Kadłub kratownicowy, drewniany, kryty sklejką. Łoże silnika spawane z rur stalowych. Kabina otwarta. Kozioł przeciwkapotażowy z rur stalowych i blachy wykorzystany do mocowania szyb wiatrochronu, wewnątrz którego umieszczono przyrządy pokładowe.
Usterzenie drewnianej konstrukcji kryte płótnem za wyjątkiem noska statecznika poziomego, krytego sklejką. Statecznik poziomy podparty zastrzałami, pionowy- usztywniony drutem. Stery napędzane linkami.
Podwozie stałe, główne dwukołowe z rur stalowych, z osią amortyzowaną sznurem gumowym. Płoza ogonowa amortyzowana.
Wyposażenie- gaśnica.
Silnik- chłodzony powietrzem, 9-cylindrowy, gwiazdowy Salmson 9AD mocy nominalnej 29 kW (40 KM). Śmigło dwułopatowe, drewniane, stałe, o średnicy l,84m, później 1,92 m.
Dane techniczne PWS-4 (wg [1]):
Rozpiętość- 7,6 m, długość- 5,57 (wg [2]- 5,6) m, wysokość- 1,8 m, powierzchnia nośna- 11,0 m2.
Masa własna- 238 (po remontach- 251) kg, masa użyteczna- 112 (po remontach- 149) kg, masa całkowita- 350 (po remontach- 400) kg.
Prędkość max- 146 (wg [1]- 140) km/h, prędkość przelotowa- 123 km/h, prędkość min.- 60 km/h, wznoszenie- 1,4 m/s, pułap- 1350 m, zasięg- 400 km.
Galeria
Źródło:
[1] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 1. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2004.[2] Chwałczyk T., Glass A. ”Samoloty PWS”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1990.