Pottier P.220 "Koala"

Samolot sportowy. Francja.
Samolot sportowy Pottier P.220 ”Koala” (SP-YUL) podczas targów Air Fair 2010, WZL-2 Bydgoszcz. (Źródło: Copyright Krzysztof Dymel).
Samolot sportowy Pottier P.220 ”Koala” został skonstruowany przez Jeana Pottiera. Cała konstrukcja była dostosowana do możliwości przeciętnego konstruktora- amatora.

W drugiej połowie lat 1990-tych produkcję seryjną samolotów Pottier P.220S ”Koala” podjęła czeska firma Evektor-Aerotechnik AS pod oznaczeniem Evektor P.220S ”Koala”.

W Polsce.

W 1994 r. mgr inż. Tomasz Antoniewski przystąpił do prac nad projektem samolotu sportowego AT-2. Jego konstrukcję postanowiono oprzeć na konstrukcji samolotu Pottier P.220S ”Koala”. Dlatego zakupiono we Francji trzy zestawy samolotów Pottier P.220S w zestawach do samodzielnego montażu. Podczas budowy wprowadzono tak dużo, że wprowadzono oznaczenie AT-2, czasami używana była nazwa samolotu P.220S AT-2.

W 2007 r. do ewidencji samolotów ultralekkich został wpisany samolot Pottier P.220ULR "Koala", który otrzymał znaki rejestracyjne SP-STAR. W 2010 r. poczas targów Air Fair 2010, które odbyły się w WZL-2 Bydgoszcz, prezentowany był samolot Pottier P.220S ”Koala” (SP-YUL).

Konstrukcja:

Dwumiejscowy dolnopłat o konstrukcji metalowej.
Skrzydła jednodźwigarowe z kesonem i dźwigarkiem pomocniczym stworzonym przez zagięcie górnego pokrycia i znitowanie z dolnym. Skrzydła wyposażone w lotki i klapy.
Kadłub o przekroju prostokątnym, tylko za kabiną górna część jest zaokrąglona. W części kabinowej konstrukcji "ceowej" z dwiema skrzynkami- na mocowanie dźwigarów skrzydeł oraz goleni podwozia- przechodzącymi przez całą szerokość kabiny. Tylna część kadłuba o specyficznej konstrukcji: pod względem wytrzymałościowym jest to ceówką, wzmocniona pionowymi i skośnymi usztywnieniami. Te usztywnienia tworzą jak gdyby kratownicę przynitowaną do ścianek bocznej i spodu kadłuba. Czwarta ścianka kratownicy to usztywnienia biegnące na linii burt kabiny, stanowiącej bazę kadłuba. Cała część kadłuba powyżej tej linii stanowi tylko owiewkę bez znaczenia wytrzymałościowego. Kabina zakryta.
Statecznik pionowy zintegrowany z kadłubem. Usterzenie poziome płytowe, konstrukcji klasycznej.
Podwozie trójkołowe z kołem przednim, stałe.

Źródło:

[1] Jakoniuk M. ”Problemy rozwoju samolotów konstrukcji Tomasza Antoniewskiego”. Polska Technika Lotnicza. Materiały Historyczne nr 24 (7/2006).
[2] Liwiński J. ”Rejestr polskich statków powietrznych 2008”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 2/2008.
[3] Inormacje otrzymane od Krzysztofa Dymela.
blog comments powered by Disqus