Opal-1, 2010

Samolot sportowy ultralekki lub w klasie LSA. Polska.
Ultralekki samolot sportowy Opal-1. (Źródło: Copyright Marcin Kamiński).

Andrzej Opaliński, słupski przedsiębiorca, który od kilku lat prowadził, razem z partnerami z Czech, szkołę latania. Żaden z samolotów, które przewinęły się przez jego ręce, nie spełniał oczekiwań w 100%- ambitny użytkownik zawsze znajdował coś, co można by było poprawić, zarówno w samej konstrukcji jak i w zakresie wsparcia posprzedażnego przez producenta. Mając odpowiednie środki finansowe, mógł się pokusić o stworzenie projektu, który byłby w pełni zgodny z jego oczekiwaniami W tym celu nawiązał współpracę z grupą konstruktorów, skupioną wokół Politechniki Warszawskiej- zespołem projektowym Aerodes. Inżynierowie Andrzej Frydrychewicz (szef zespołu), Jerzy Cisowski, Marek Jonas i Wojciech Grendysa otrzymali zlecenie stworzenia samolotu ultralekkiego w pełni odpowiadającego oczekiwaniom zamawiającego. Na kształt projektu mieli również wpływ specjaliści z Wojskowych Zakładów Lotniczych Nr 2 w Bydgoszczy, a także inżynierowie i inspektorzy z Czech (samolot został zbudowany i oblatany pod nadzorem czeskiej LAA).

W efekcie powstał samolot Opal-1 (nazwa samolotu pochodzi od nazwiska zamawiającego), klasyczny dwumiejscowy dolnopłat który może być rejestrowany w kategorii ultralight i LSA. Samolot posiada kilka cech, niezwykle korzystnych z punktu widzenia użytkowników: niezwykle obszerna kabina o szerokości aż 140 cm, wytrzymała konstrukcja (głównie dzięki bardzo szerokiemu wykorzystaniu włókien węglowych), celowe przewymiarowanie wszystkich elementów podlegających ponadnormatywnym obciążeniom przy szczególnie intensywnej eksploatacji, np. szkolnej. Samolot otrzymał prosty i bezpieczny system demontażu skrzydeł, co jest bardzo cenną cechą przy ciągłym deficycie miejsca w hangarach.

Prace nad jego budową trwały ponad dwa lata. Prototyp samolotu Opal-1 został zbudowany w firmie Zakłady Lotnicze Opaliński Sp. z o.o. w Słupsku. Pierwszy lot wykonał pod koniec marca 2010 r.

Konstrukcja:
Dwumiejscowy dolnopłat wolnonośny o konstrukcji kompozytowej.
Skrzydło dzielone, wolnonośne, jednodźwigarowe. Konstrukcja z kompozytu węglowo-epoksydowego. Keson dwuobwodowy o przekładkowych powłokach zewnętrznych. Struktura skrzydła lokalnie wzmocniona żebrami z kompozytu węglowo-epoksydowego. Powłoki zewnętrzne pokryte na całej powierzchni skrzydła technologiczną warstwą z tkaniny szklanej. Lotki typu Friese, klapy szczelinowe konstrukcji skorupowej, przekładkowej, z kompozytu węglowo-epoksydowego, lokalnie wzmocnione żebrami.
Kadłub konstrukcji skorupowej z litego kompozytu o strukturze nośnej z włókien węglowych, usztywnionych lokalnie wklejonymi wręgami. Powłoki kadłuba pokryte warstwami tkaniny szklanej. Tylna część kadłuba w postaci owalnej belki z integralnym statecznikiem pionowym konstrukcji przekładkowej. Kabina zakryta.
usterzenie pionowe integralne z kadłubem. Usterzenie poziome wolnonośne, statecznik i ster nie dzielony. Statecznik poziomy, ster wysokości i kierunku o konstrukcji skorupowej, przekładkowej z kompozytu węglowo-epoksydowego, wzmacniane lokalnie żebrami, pokryte zewnętrzną warstwą technologiczną z tkaniny szklanej.
Podwozie trójkołowe z kółkiem przednim, stałe.

Wyposażenie: spadochronowy system ratowniczy.

Silnik- Rotax 912/ULS o mocy 74 kW (100 KM).

Dane techniczne Opal-1, dane obliczeniowe (wg [2]):
Rozpiętość- 9,63 (wg [1]- 9,6) m, długość- 6,9 m, wysokość- 2,4 m, powierzchnia nośna- 11,3 m2.
Masa własna- 297,5 (wg [1]- 285) kg, masa startowa max w klasie UL- 472,5 kg, masa startowa max w klasie LSA- (wg [1]- 600) kg.
Prędkość nieprzekraczalna- 250 km/h, prędkość przelotowa- (wg [1]- 195) km/h, prędkość manewrowa- 144 km/h, prędkość przeciągnięcia w konfiguracji gładkiej- 73 km/h, prędkość przeciągnięcia na klapach- 62 km/h, zasięg w klasie LSA- 1000 km.

Źródło:

[1] ”Aerodes”
[2] Wiśniewski M. ”Opal znad Bałtyku”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 6/2010.
[3] ”Pierwszy słupski samolot Opal 1 - już po testach”. ”Słupsk Naszemiasto.pl”
[4] Teraz Słupsk. ”Pierwszy ultralekki samolot”. ”MM Moje Miasto Dwumiasto (Słupsk-Ustka)”
blog comments powered by Disqus