A-5 "Swallow" (Family Jet), lata 2000-ne (?)

Projekt samolotu turystycznego i dyspozycyjnego. Polska.
Projekt samolotu turystycznego lub dyspozycyjnego A-5 "Swallow". (Źródło: ”Aerodes”).

Projekt pięciomiejscowego, odrzutowego samolotu rodzinnego Family Jet, opracowany został w zespole projektowym Aerodes. Głównym konstruktorem był mgr. inż. Andrzej Frydrychewicz. Przeznaczony miał być do szybkich przelotów turystycznych, lotów biznesowych i zastosowań specjalnych. Odznaczać się miał łatwością pilotażu i dużym bezpieczeństwem użytkowania

Konstrukcja samolotu z kompozytów węglowych, właściwa dla konstrukcji samolotów ultralekkich. Wyposażony w dwuprzepływowy silnik odrzutowy o niskim zużyciu paliwa, kabinę ciśnieniową, nowoczesny system nawigacyjny z wielofunkcyjnymi wskaźnikami oraz spadochronowy system ratowniczy. Przewidziano eksploatację samolotu z lotnisk trawiastych.

Następnie został opracowany projekt sześciomiejscowej wersji A-5 "Swallow".

Konstrukcja:
Dolnopłat o konstrukcji z kompozytów węglowych. Family Jet- pięciomiejscowy, A-5 "Swallow"- sześciomiejscowy.
Kabina zakryta, ciśnieniowa.
Podwozie trójkołowe z kółkiem przednim, chowane w locie.

Wyposażenie: nowoczesny system nawigacyjny z wielofunkcyjnymi wskaźnikami, spadochronowy system ratowniczy.

Silnik- odrzutowy, dwuprzepływowy Pratt-Whitney PW617F lub Williams FJ-33-4 o ciągu ok. 700 daN.

Dane techniczne Family Jet (wg [1]):
Rozpiętość- 10,0 m, długość- 9,0 m, powierzchnia nośna- 13,0 m2.
Masa własna- 1000 kg, ładunek max- 600 kg, masa startowa- 2100 kg.
Prędkość przelotowa- 670 km/h, prędkość przeciągnięcia- 115 km/h, wznoszenie- 12 m/s, zasięg- 3000 (wg [2]- 2500) km.

Dane techniczne A-5 "Swallow" (wg [1]):
Rozpiętość- 10,0 m, długość- 9,0 m, powierzchnia nośna- 13,0 m2.
Masa własna- 800 kg, ładunek max- 800 kg, masa startowa- 2100 kg.
Prędkość przelotowa- 670 km/h, prędkość przeciągnięcia- 115 km/h, wznoszenie- 12 m/s.

Galeria

  • Projekt samolotu turystycznego lub dyspozycyjnego Family Jet w ”locie”. (Źródło Goraj Z. ”Zakład SiŚ oraz Centrum Kształcenia Konstruktorów Lotniczych, najważniejsze projekty badawcze”).

Źródło:

[1] ”Aerodes”.
[2] Goraj Z. „Zakład SiŚ oraz Centrum Kształcenia Konstruktorów Lotniczych, najważniejsze projekty badawcze”. Politechnika Warszawska, MEiL, ITLiMS, ZSiS. Warszawa 2009.

blog comments powered by Disqus