PW-SAE 01 "Adeli", 2009

Rozpoznawczy bezpilotowy aparat latający. Polska.
Bezpilotowy aparat latający PW SAE 01 "Adeli" opracowany został przez studentów ze Studenckiego Koła Naukowego SAE z Politechniki Warszawskiej: Marcina Chilika (główny konstruktor), Marka Malinowskiego, Andrzeja Zinkiewicza, Kamila Barańskiego, Marcina Szafrańskiego i Bartosza Kuleszę. Przeznaczony był do udziału w konkursie na projekt Bezzałogowego Statku Latającego VI Międzyuczelnianych Inżynierskich Warsztatów Lotniczych (24-28.09.2009 r.). Warsztaty odbyły się w Akademickim Ośrodku Szybowcowym Politechniki Rzeszowskiej w Bezmiechowej.

Pierwsze loty pokazały, że wynik obliczeń statecznościowych bez uwzględnienia wpływu silnika spowodował błędne przewidzenie kąta zaklinowania statecznika. W związku z tym, że kąt był zbyt ujemny spowodowało to zadzieranie nosa samolotu i wykonywanie zakrętów z zbyt dużym kątem przechylenia. Układ odwróconego motyla okazał się trudny w pilotażu lecz po odpowiednim wytrymowaniu może okazać się bardziej korzystniejszym od usterzenia klasycznego.

Do konkursu na projekt Bezzałogowego Statku Latającego VI Międzyuczelnianych Inżynierskich Warsztatów Lotniczych (24-28.09.2009 r.), który odbył się w Akademickim Ośrodku Szybowcowym Politechniki Rzeszowskiej w Bezmiechowej, przystąpiło 5 zespołów. Komisja konkursowa oceniła iż na 100 punktów możliwych do zdobycia zespoły osiągnęły:
- 1. Politechnika Rzeszowska - Studenckie Koło Naukowe Lotników plus EUROAVIA-Rzeszów (BSL PR-5 ”Wiewiór”)- 76,5 pkt.,
- 2. Politechnika Warszawska - Koło Naukowe Lotników PW plus MELavio (BSL PW-OSA)- 62 pkt.,
- 3. Politechnika Warszawska - Koło Naukowe SAE PW (BSL PW-SAE ”Adeli”)- 54,5 pkt.,
- 4. Politechnika Wrocławska- Koło Naukowe daVinci (BSL PWr-”Grot”)- 43,5 pkt.,
- 5. Politechnika Białostocka- Koło Naukowe Mechaniki i Informatyki Stosowanej (BSL PB-BSL-1 ”Podlasky”)- 43,5 pkt.

W wyniku dalszego rozwoju konstrukcji powstał BSL PW-SAE ”Adeli-2”.

Konstrukcja:
Górnopłat w układzie dwubelkowym z kadłubem centralnym o konstrukcji kompozytowej.
Skrzydło- ścianka dźwigara wykonana z pianki poliestrowej, dźwigar wykonany w włókna węglowego. Poszycie wykonane z kompozytu szklanego (w przypadku skrzydła prawego/lewego) oraz z kompozytu węglowego (centropłat) Skrzydło wyposażone w lotki.
Kadłub wykonany z kompozytu szklano-węglowego z przekładką poliestrową Herex. Belki ogonowe i gondole silnikowe wykonane z laminatu szklano-węglowego.
Usterzenie Rudlickiego (odwrócone) umieszczone pomiędzy belkami ogonowymi. Poszycie kevlarowe.
Start następuje z ręki lub wyrzutni startowej, lądowanie natomiast w sposób klasyczny lub na spadochronie.

Wyposażenie: układ nawigacji (komputer pokładowy, odbiornik GPS Garmin HVS35), system rejestracji i przekazywania na ziemię parametrów lotu oraz obrazu, system spadochronowy. System rozpoznawczy: kamera umieszczona w obrotowej głowicy.

Naziemna stacja kontroli lotu pozwala na: wyświetlenie obrazu przekazywanego przez kamerę pokładową w czasie rzeczywistym, graficzne zobrazowanie pozycji samolotu na tle mapy terenu na podstawie wskazań GPS, wyświetlenie w postaci tekstu prędkości lotu, wysokości, pozycji oraz napięć na akumulatorach.

Napęd- 2 silniki elektryczne MEGA MOTOR ACN 22/30/4 o mocy 58 mW.

Dane techniczne PW-SAE ”Adeli” (wg [2]):
Rozpiętość- 2,6 m, długość- 1,455 m, długość kadłuba- 0,75 m, wysokość- 0,295 m.
Masa startowa max- 5 kg.

Źródło:

[1] ”Międzyuczelniane Inżynierskie Warsztaty Lotnicze”
[2] ”Projekt BSL SAE Adeli 2009”. Dokumentacja.
blog comments powered by Disqus