Aerovan, lata 2000-ne (?)

Projekt samolotu pasażersko-transportowego klasy STOL. Polska.
Projekt samolotu pasażersko - transportowego klasy STOL Aerovan. (Źródło: ”Aerodes”).

Projekt trzynastomiejscowego, dwusilnikowego samolotu Aerovan klasy STOL, przeznaczonego do transportu ludzi i ładunków na krótkich dystansach z wykorzystaniem słabo przygotowanych lądowisk. Opracowany został w zespole projektowym Aerodes. Głównym konstruktorem był mgr inż. Andrzej Frydrychewicz.

W 2009 r. Andrzej Frydrychewicz opracował projekt koncepcyjny 12- miejscowej wersji samolotu Aerovan w układzie dwupłata tandem.

Konstrukcja:
Trzynastomiejscowy górnopłat zastrzałowy o konstrukcji z kompozytów węglowych.
Skrzydło o obrysie prostokątnym, wyposażone z automatyczny slot i dwuszczelinową klapę typu folwer.
Kadłub o dużym przekroju. Kabina zakryta.
Podwozie trójkołowe z kółkiem przednim, stałe.

Napęd- 2 silniki turbośmigłowe Pratt-Whitney PT6A12 o mocy 368 kW (500 KM) każdy.

Dane techniczne Aerovan (wg [1]):
Rozpiętość- 16,0 m, długość- 9,2 m, powierzchnia nośna- 32,0 m2.
Masa własna- 1500 kg, masa startowa- 3500 kg.
Prędkość przelotowa- 320 (wg [2]- 350) km/h, prędkość przeciągnięcia- 70 (wg [2]- 55) km/h, zasięg- 1200 km.

Galeria

  • Start z terenu przygodnego. (Źródło: Goraj Z. ”Zakład SiŚ oraz Centrum Kształcenia Konstruktorów Lotniczych, najważniejsze projekty badawcze”).
  • Mgr inż. Andrzej Frydrychewicz na tle projektu koncepcyjnego wersji samolotu Aerovan w układzie dwupłata tandem. (Źródło: https://aamroczek.wordpress.com/).
  • Projekt samolotu wersji Aerovan w układzie dwupłata tandem w zbliżeniu. (Źródło: https://aamroczek.wordpress.com/).

Źródło:

[1] ”Aerodes”.
[2] Goraj Z. „Zakład SiŚ oraz Centrum Kształcenia Konstruktorów Lotniczych, najważniejsze projekty badawcze”. Politechnika Warszawska, MEiL, ITLiMS, ZSiS. Warszawa 2009.
[3] Mroczek A. "Projekt koncepcyjny 12-osobowego samolotu klasy STOL – sprzed kilku lat…". aamroczek - WordPress.com.

blog comments powered by Disqus