Hovercraft "Prowing" (U 2 "Discovery"), 2004

Poduszkowiec turystyczno-patrolowy. Kanada / Polska.
Poduszkowiec turystyczno-patrolowy Hovercraft "Prowing". Widok po zamontowaniu drugiego silnika. (Źródło: (Źródło: via ”Prowing”).

W 2004 r. w Bieszczadach, na stawie rybnym koło Leska zostały przeprowadzone pierwsze próby kanadyjskiego poduszkowca Hovercraft U 2"Discovery" (wg [1]- "umiejętności, oraz doświadczenie bieszczadzkich test pilotów ponownie zostały docenione przez inżynierów z Politechniki Warszawskiej, którzy kolejny raz oddali do testów skonstruowaną przez siebie maszynę"). Pilotem testowym poduszkowca był Wacław Kuzło z Bieszczadzkiej Grupy Sportów Ekstremalnych z Leska. Na bazie uwag pilota i jego doświadczenia poduszkowiec ciągle modyfikowano. Wygląd i funkcjonalność poduszkowca znacznie się zmieniła. W pracach rozwojowych uczestniczyła firma Trigger Composites, która wykonywała część zleconych prac.

W listopadzie 2005 r. na lotnisku wojskowym w Arłamowie odbyły się pierwsze testy na twardej powierzchni (asfalt). Chodziło o sprawdzenie wytrzymałości poduszek oraz prędkości i zwrotności maszyny na tego typu podłożu. Było to dość kosztowne doświadczenie. Poduszkowiec rozwinął prędkość max 70 km/h z dwoma osobami na pokładzie. Nazwa poduszkowca została zmieniona na Hovercraft "Prowing"- od nazwy teamu, który reprezentował pilot.

W marcu 2006 r. Wacław Kuzło zorganizował zawody z wykorzystaniem poduszkowca "Prowing" na pokrytym lodzie stawie koło Leska, niestety ze względu na zbyt obfite opady śniegu zawody zostały odwołane, ale podczas treningów maszyna sprawdziła się wyśmienicie.

W 2008 r. do poduszkowca, który był napędzany jednym silnikiem, został dodany drugi silnik unoszący. Umożliwiło to precyzyjną kontrolę poduszkowca podczas akcji ratowniczych na rwącej rzece oraz kruchym lodzie. Bardzo duża zwrotność sprawia że poduszkowiec jest w stanie dotrzeć w każde miejsce na zamarzniętym jeziorze bez względu na grubość pokrywy lodowej. Wacław Kuzło współpracował wówczas ze Strażą Pożarną, Policją, Strażą Rybacką oraz WOPR Solina. Jako pilot poduszkowca "Prowing" uczestniczył w wielu akcjach poszukiwawczych na Zalewie Solińskim i rzece San. Dla potrzeb Urzędu Miasta i Gminy Lesko opracował alternatywny sposób komunikacji na wypadek powodzi i zerwania mostów łączących Lesko z Sanokiem.

Konstrukcja:

Dane techniczne Hovercraft-Prowing (wg [1]):
Prędkość nad wodą i lodem- ok. 80 km/h, Prędkość nad lądem- ok. 70 km/h, wysokość unoszenia- ok. 15 cm.

Źródło:

[1] Kuzło W. ”HOVERCRAFT- PROWING w Lesku ”. ”Serwis Informacyjny o Lesku”
[2] "Latające poduszki ponownie w Bieszczadach". www.bieszczady.pl 2005-11-28
[3] "Niezidentyfikowane poduszki latające". www.bieszczady.pl 2006-03-08

blog comments powered by Disqus