PR-2 "Gacek", 2007

Rozpoznawczy bezpilotowy aparat latający. Polska.
Rozpoznawczy bezpilotowy aparat latający PR-2 ”Gacek”. (Źródło: ”Studenckie Koło Naukowe Lotników Politechniki Rzeszowskiej”).
Bezpilotowy aparat latający PR-2 ”Gacek” opracowany został przez studentów ze Studenckiego Koła Naukowego Lotników Politechniki Rzeszowskiej oraz Koła Naukowego EUROAVIA Rzeszów (Paweł Chmura, Sebastian Majewski, Grzegorz Łobodzinski, Błażej Morawski, Maciej Dubiel, Maciej Roga, Szymon Cyran). Przeznaczony był do udziału w konkursie na projekt Bezzałogowego Statku Latającego IV Międzyuczelnianych Inżynierskich Warsztatów Lotniczych (12-16.09.2007 r.). Warsztaty odbyły się w Akademickim Ośrodku Szybowcowym Politechniki Rzeszowskiej w Bezmiechowej.

PR-2 ”Gacek” został zaprojektowany przy wykorzystaniu doświadczeń z budowy i eksploatacji prototypu PR-1 ”Szpion”. Pomimo zbliżonych parametrów geometrycznych konstrukcja PR-2 różni się od PR-1 pod wieloma względami. W projekcie dokonano skoku jakościowego w zakresie metod projektowania, zastosowanych materiałów oraz technologii wykonania. Na szeroką skalą wykorzystano struktury na bazie polimerowych kompozytów zbrojonych włóknem szklanym oraz węglowym, a także struktury przekładkowe. Zrealizowano kompletny proces technologiczny wytwarzania elementów kompozytowych. Poczynając od tworzenia modelu, poprzez wykonanie formy na kadłub, gondole silnikowe i dziób, po realizację właściwej kompozytowej konstrukcji.

PR-2 przeznaczony jest do celów obserwacyjnych i zwiadowczych: wykonywanie dokumentacji fotograficznej, obserwacja w czasie rzeczywistym, dozór powietrzny imprez masowych, sprawdzanie wałów przeciwpowodziowych, rozpoznanie terenów po kataklizmie, dozór powietrzny obiektów strategicznych (rurociągi, rafinerie, obiekty przemysłowe), rozpoznawanie skażonych terenów, obserwacja terenów przybrzeżnych, nadzór granic państwa, obserwacja terenów leśnych. System PR-2 ”Gacek” dzięki niskim kosztom operacyjnym jest doskonałą alternatywą dla samolotów. PR-2 może być sterowany za pomocą aparatury RC lub wykonywać z góry zaplanowany i zaprogramowany lot dzięki zabudowanemu na pokładzie układowi autopilota oraz odbiornikowi GPS.

Prace nad PR-2 ”Gacek” rozpoczęto w czerwcu 2007 r. Po raz pierwszy wzbił się w powietrze 15.09.2007 r. na lądowisku w Bezmiechowej podczas trwania Miedzyuczelnianych Inżynierskich Warsztatów Lotniczych. PR-2 latał zdecydowanie lepiej niż PR-1. Podobnie jak poprzednik, był bardzo stateczny i świetnie szybował.

W konkursie na Bezpilotowy Statek Latający brały udział 4 zespoły. Wyniki końcowe przedstawiały się następująco:
- 1. Koło Naukowe Lotników i Koło Naukowe Awioników MELAVIO z Politechniki Warszawskiej (BSL PW-OSA)- 90 pkt.,
- 2. Studenckie Koło Naukowe Lotników i EUROAVIA-Rzeszów z Politechniki Rzeszowskiej (BSL PR-2 ”Gacek”)- 89 pkt.,
- 3. Koło Naukowe Da Vinci z Politechniki Wrocławskiej (BSL PWr- CiW-1)- 41 pkt.,
- 4. Studenckie Koło Naukowe SAE z Politechniki Warszawskiej (BSL PW SAE Mini-UAV)- 39 pkt.

PR-2 został wykorzystany jako latające laboratorium podczas warsztatów dla studentów Politechniki Rzeszowskiej w październiku 2007 r. oraz czerwcu 2008 r. i czerwcu 2009 r.Wykonano wówczas badania: rejestracja parametrów lotu bezałogowca, wizualizacja opływu samolotu (przekaz video w czasie rzeczywistym) oraz rejestracja momentu otwarcia spadochronu.

Dalszym rozwojem konstrukcji był BSL PR-3 ”Gacek bis”.

Konstrukcja:
Górnopłat wolnonośny o konstrukcji kompozytowej.
Skrzydła- o obrysie prostokątnym, konstrukcja skorupowa wykonana z balsy, styropianu ażurowanego i wzmocnień węglowych. Wszystko kryte folią termokurczliwą. Skrzydła wyposażone w klapo-lotki.
Kadłub- wykonany w całości z polimerowych kompozytów szklano-epoksydowych wzmocnionych włóknem węglowym. Konstrukcja półskorupowa. Wręgi wykonane są ze struktur przekładkowych. Kadłub dwudzielny- owiewka głowicy obserwacyjnej oraz centralna część mieszcząca wyposażenie. Belka ogonowa, kadłub centralny i statecznik pionowy stanowią jedną całość. Na grzbiecie kadłuba umiejscowiony jest ratowniczy spadochronowy system ratunkowy.
Usterzenie klasyczne. Usterzenie pionowe wykonane jako integralna część belki ogonowej, wykonana z laminatów szklano-epoksydowych wzmocnionych włóknem węglowym. Usterzenie poziome wykonane ze styroduru pokrytego balsą.
Start może odbywa się przy pomocy wyrzutni bądź wypuszczeniem z ręki, natomiast lądowanie może przebiegać klasycznie lub przy pomocy spadochronu. Spadochron pełni także rolę ratowniczą w przypadku sytuacji awaryjnej.

Wyposażenie- aparatura RC, odbiornik GPS. Wyposażenie zadaniowe- kamera wysokiej rozdzielczości, wszelkiego typu czujniki niezbędne do wykonania zadania np. aparat fotograficzny, kamera IR, czujniki do badan meteorologicznych. System umożliwia transmisje obrazu z kamery w czasie rzeczywistym. W skład systemu wchodzi również stanowisko naziemne służące do sterowania ruchu kamera i kontroli zadania wykonywanego przez aparat.

Napęd- 2 silnik elektryczne trójfazowe AXI 2820/12.
Zasilanie- wysokowydajne ogniwa Li-Pol (11,1 V, 3700 mAh).

Dane techniczne PR-2 (wg [1]):
Rozpiętość- 1800 mm, długość- 1300 mm, wysokość- 282 mm, powierzchnia nośna- 5440 mm2.
Masa startowa- 3,5-4,5 kg.
Prędkość przelotowa- 30-80 km/h, długotrwałość lotu- ok. 30-60'.

Źródło:

[1] ”Studenckie Koło Naukowe Lotników Politechniki Rzeszowskiej”
[2] ”Międzyuczelniane Inżynierskie Warsztaty Lotnicze”
[3] ”BEZZAŁOGOWY APARAT LATAJACY PR-5 Wiewiór. Dokumentacja techniczna”. ”Międzyuczelniane Inżynierskie Warsztaty Lotnicze”
[4] ”BEZZAŁOGOWY APARAT LATAJACY PR-5 Wiewiór. Prezentacja”. ”Międzyuczelniane Inżynierskie Warsztaty Lotnicze”
[5] Olejnik M. ”O samolocie bezzałogowym PR-2 Gacek”. Gazeta Politechniki nr 9-10/2007.
[6] Roga M. ”Wielki sukces Gacka”. Gazeta Politechniki nr 11/2007.
blog comments powered by Disqus