Aero AT-4 (Gobosh G-700), 2007

Samolot szkolny, sportowy. Polska.
Samolot szkolno-sportowy Aero AT-4. (Źródło: Copyright terrino- "Airliners.net").

Samolot Aero AT-4 został opracowany w firmie Aero. Opracował go główny konstruktor firmy- Marian Jakoniuk. Jest to pierwszy polski samolot zbudowany w amerykańskiej kategorii LSA (Light Sport Aircraft), przeznaczonej dla małych samolotów turystycznych i sportowych. AT-4 jest rozwinięciem samolotu Aero AT-3. Samolot otrzymał nowe skrzydło, co poprawiło osiągi samolotu, zwłaszcza w fazie startu i lądowania. Wzbogacono wyposażenie awioniczne, dzięki czemu samolot uzyskał możliwość wykonywania lotów nocnych VFR (tzw. night VFR). Zadbano również o jakość i stylistykę wykończenia wnętrza kabiny.

Przystąpiono do budowy trzech maszyn: prototypu i dwóch samolotów seryjnych. Prototyp oblatano w czerwcu 2007 r. i w ciągu dwóch tygodni zakończono loty próbne. Po czy wszystkie maszyny zapakowano i wysłano na największy amerykański zlot samolotów Airventure w Oshkosh. Samolot bardzo spodobał się klientom. W krótkim czasie zamówionych zostało 70 egz., które na amerykański rynek miały być dostarczone do końca 2009 r. W USA samolot nosi nazwę handlową Gobosh G-700. Przedstawicielem handlowym Aero na tamtejszym rynku jest firma Gobosh Aviation LSA.

Konstrukcja:
Dwumiejscowy dolnopłat o konstrukcji metalowej.
Kabina zakryta.
Usterzenie płytowe.
Podwozie trójkołowe z kołem przednim, stałe.

Silnik- Rotax ULS o mocy 74 kW (100 KM).

Dane techniczne AT-4 (wg [1]):
Rozpiętość- 8,35 m , długość- 6,25 m, powierzchnia nośna- 11,4 m2.
Masa własna- 380 kg, masa startowa max- 600 kg.
Prędkość dopuszczalna- 247 km/h, prędkość max- 208 km/h, prędkość minimalna- 66 km/h, pułap praktyczny- 4000 m, zasięg max- 780 km, czas lotu max- 4 h.

Źródło:

[1] Sobczak G. "Za oceanem mówią o nim Gobosh". Lotnik nr 6/2007.
[2] "Aero"
blog comments powered by Disqus