Polaris FIB, 1987

Motolotnia-wodnosamolot. Włochy.
Motolotnia-wodnosamolot Polaris FIB w locie. (Źródło: archiwum).
W 1987 r., po dwóch latach pracy i testowania w praktyce różnych rozwiązań, w kooperacji ze znanym producentem łodzi motorowych Lomac Nautica, firma Polaris Motor rozpoczęła seryjną produkcję operującej z wody motolotni Polaris FIB (Flying Inflatable Boat, czyli w dosłownym tłumaczeniu: nadmuchiwana łódź latająca). Konstrukcja jest prostym połączeniem motolotni z pontonem o sztywnym dnie.

W 2001 r. latająca łódź przeszła modernizację: zmniejszono masę pontonu z 72 kg do 58 kg i zastosowano karbowane dno, co pozwoliło na skrócenie rozbiegu, zaś powierzchnię skrzydła zmniejszono z 22 m2 do 19,4 m2. W 2006 r. oferowano wersję Polaris AM-FIB (amfibia),umożliwiająca starty i lądowania na ziemi. Latanie motolotnią FIB jest naprawdę proste i bezpieczne, nawet przy stanie morza 3-4 w skali Beauforta. Maszyna jest bardzo prosta w eksploatacji i wyjątkowo mobilna, do transportu wystarczy mała przyczepka podłodziowa. Wodowanie i przygotowanie do lotu zajmuje około 40 minut. FIB to bez wątpienia bardzo pomysłowe rozwiązanie. Z powodzeniem może służyć jako motolotnia operująca z wody, zaś po zdemontowaniu skrzydła i ramy -jako szybka, pięcioosobowa łódź motorowa.

Latająca łódź została zbudowana z myślą o lotach turystycznych. Do 2006 r. zbudowano ponad 1200 latających łodzi, z czego m.in. 80 egzemplarzy zakupiła Toyota, zaś 2 egzemplarze są wykorzystywane przez Greenpeace.

W Polsce.

W 2006 r. w Polsce użytkowane były dwie motolotnie Polaris FIB.

Konstrukcja:
Dwumiejscowa motolotnia.
Kadłub w postaci pontonu Lomac 350 o długości 3,57 m.
Rama o konstrukcji kratownicowej ze stali nierdzewnej.
Skrzydło o nazwie "Ares 22", specjalnie zaprojektowane do latającej łodzi. Podwójne pokrycie- 35%.
Silnik Rotax 503 lub Rotax 582 o mocy 47 kW (64 KM). Śmigło pchające.

Dane techniczne FIB 582 z silnikiem Rotax 582 (wg [1]):
Masa własna- 220 kg, max masa użyteczna- 230 kg, max masa startowa- 450 kg.
Prędkość max- 80 km/h, prędkość przelotowa- 65 km/h, prędkość przeciągnięcia- 45 km/h, wznoszenie- 2,5 m/s.
Dane techniczne, skrzydło Ares 22 (wg [1]):
Rozpiętość- 11,15 m, powierzchnia nośna- 19,4 m2.

Źródło:

[1] Szubiński Z. ”Powietrze i woda”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 4/2006.
blog comments powered by Disqus