Podešva "Trener Baby", ok. 1998
("Trener UL")

Ultralekki samolot sportowy, samolot akrobacyjny. Czechy.
Ultralekki samolot sportowy Podešva ”Trener UL”. (Źródło: archiwum).

Ultralekki samolot sportowy Podešva "Trener Baby" został zaprojektowany i zbudowany przez Petra Podešvę w II połowie lat 1990- tych. Była to zmniejszona replika samolotu Zlin Z-126 "Trener" w skali 80%.  Zlin Z-126 należał do znanej rodziny czechosłowackich samolotów szkolno- treningowych i akrobacyjnych, zapoczątkowanej przez samolot Zlin Z-26 "Trener", produkowanych seryjnie od końca lat 1940- tych do połowy lat 1970- tych.

Wersja seryjna samolotu została zbudowana w firmie Tomáš Podešva - výroba a opravy UL letadel z Ujezdu na Morawach. Samolot został certyfikowany przez niemiecką firmę Fläming Air GmbH, która również odpowiadała za jego dystrybucję- dlatego samoloty czasami oznaczane są jako Fläming Air "Trener Baby". W czerwcu 2000 r. drugi prototyp (OK-FUD 01) został wystawiony na targach ILA w Berlinie. Samolot otrzymał czeski certyfikat 18.02.2003 r., niemiecki- 18.02.2004 r., natomiast francuski- 4.02.2005 r.

Samolot był produkowany w trzech wersjach:
- "Trener UL"- samolot w kategorii ultralekkiej, skrzydła o konstrukcji drewnianej, max masa startowa ograniczona do 450 kg (lub 472,5 kg z systemem ratowniczym). Samoloty były dostarczane jako gotowe do lotu lub w zestawach do samodzielnego montażu wg zasady 51% (statki powietrzne, które w co najmniej 51 % zbudowane zostały przez amatora lub stowarzyszenie amatorów nienastawione na zysk, na ich własny użytek, a nie w celach zarobkowych),
- "Trener Experimental"- skrzydła o konstrukcji metalowej, max masa startowa zwiększona do 520 kg. Samoloty dostarczane były w zestawach do samodzielnego montażu,
- "Trener Baby Akro" ("Trener Acro")- skrzydła i stateczniki o konstrukcji metalowej, pokrycie lotek żłobkowane, klapy krokodylowe, ster wysokości pokryty tkaniną. Po raz pierwszy prototyp (D-EETB) został zademonstrowany publicznie w Berlinie w maju 2004 r.

Do 2016 r. zbudowano 15 samolotów wszystkich wersji.

W Polsce.

Samolot Podešva ”Trener UL” był prezentowany w 2006 r. na Targach Lotnictwa Lekkiego i Ultralekkiego w Katowicach (12-14.05). Na samolocie wykonywali loty zapoznawcze również polscy piloci.

Konstrukcja.
Dwumiejscowy wolnonośny dolnopłat o konstrukcji mieszanej lub metalowej.
Płat o obrysie trapezowym ze skośną krawędzią natarcia i prostą krawędzią spływu. Konstrukcja drewniana lub metalowa- w zależności od wersji. Krawędź natarcia wykonana z aluminium. Pokrycie syntetycznym płótnem lotniczym. Skrzydła zakończone kompozytowymi owiewkami. Wyposażone w lotki i klapy krokodylowe. Na lewej lotce znajduje się klapka wyważająca (trymer).
Kadłub o konstrukcji metalowej, kratownicowej, spawany z rur stalowych chromo- molibdenowych. Osłona silnika i pokrycie górnej część kadłuba wykonane z blachy. Reszta kadłuba pokryta syntetycznym płótnem lotniczym. Kabina załogi pełnowymiarowa, zakryta, z siedzeniami w układzie tandem.
Usterzenie w układzie klasycznym. Statecznik poziomy usztywniony. Usterzenia pokryte syntetycznym płótnem lotniczym. Klapki wyważające na obu sterach wysokości i sterze kierunku.
Podwozie w układzie klasycznym, stałe. Podwozie główne jednokołowe, golenie podwozia amortyzowane, mocowane do skrzydeł. Koła główne o wymiarach 5.00-5, wyposażone w hamulce hydrauliczne. Kółko ogonowe o wymiarach 200x50, sterowane.

Wyposażenie- zestaw przyrządów pilotażowo- nawigacyjnych i kontroli pracy silnika, radiostacja.

Silnik- 4- cylindrowy, rzędowy, chłodzony powietrzem Parma Technik (Walter) "Mikron IIIC" o mocy 55 kW (75 KM).
W wersji "Trener Experimental" istnieje możliwość montażu silnika LOM o mocy 88- 103 kW (120- 140 KM).
Śmigło drewniane, dwułopatowe, o zmiennym skoku typu Kremen lub śmigło o stałym skoku Woodcomp. W prototypie zastosowano śmigło dwułopatowe, drewniane typu VZLÚ.
Zbiornik paliwa o pojemności 35 l.

Dane techniczne "Trener UL" (wg [2]):
Rozpiętość- 8,68 m, długość- 6,4 m, wysokość- 1,8 m, powierzchnia nośna- 10,8 m2.
Masa własna- 296 kg, masa startowa max- 450- 472,5 kg.
Prędkość dopuszczalna- 225 km/h, prędkość przelotowa- 175 km/h, prędkość minimalna- 65 km/h, wznoszenie- 270 m/min., zasięg max- 800 km.

Dane techniczne "Trener Experimental" (wg [2]):
Rozpiętość- 8,68 m, długość- 6,4 m, wysokość- 1,8 m, powierzchnia nośna- 10,8 m2.
Masa własna- 380 kg, masa startowa max- 600 kg.
Prędkość dopuszczalna- 330 km/h, prędkość przelotowa- 230 km/h, prędkość minimalna- 83 km/h, wznoszenie- 270 m/min., zasięg max- 800 km.

Galeria

  • Samolot Podešva ”Trener UL” w locie. (Źródło: ”Czech Aviation 2016 by LAA_CR”).
  • Samolot w wersji akrobacyjnej Podešva ”Trener Baby Akro”. (Źródło: Copyright Piotr Biskupski).
  • Podešva ”Trener UL”, rysunek w rzutach. (Źródło: ”Jane's All the World’s Aircraft 2004-2005”).

Źródło:

[1] Krawcewicz K. ”Ultralekkie na właściwym kurie”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 6/2006.
[2] Jackson P. A., Munson K., Peacock L., Bushell S. "Jane's All the World’s Aircraft 2011-2012". Wydawnictwo Jane's Information Group, 2011.
[3] "Czech Aviation 2011 by LAA_CR".
[4] "Czech Aviation 2016 by LAA_CR".
blog comments powered by Disqus