MW-96 "Sršeň", 1997
("Szerszeń")

Ultralekki samolot sportowy. Czechy.
Ultralekki samolot sportowy MW-96 ”Sršeň” (”Szerszeń”) OK-CUS05 na lądowisku Borne Sulinowo, 2006 r. (Źródło: ”Album ilustracji z wypadku samolotu ultralekkiego MW-96 Sršeň”).

W latach 1990- tych czeska firma M-Wing produkowała ultralekkie samoloty sportowe MW-96 „Sršeň” („Szerszeń”). Jego konstrukcja oparta została na konstrukcji samolotu Podešva "Tulak".

W Polsce.

W 2006 r. został sprowadzony z Czech samolot MW-96 „Sršeň” („Szerszeń”). Samolot został wyprodukowany w 1997 r. Zarejestrowany został w Rejestrze Sportowych Urządzeń Latających Republiki Czech i otrzymał znaki rozpoznawcze OK-CUS 05. W dniu 13.04.2007 r. samolot ten rozbił się w lesie w pobliżu poligonu strażackiego w Bornem Sulinowie. Pilot przeżył, ale odniósł ciężkie obrażenia. W wyniku wypadku samolot uległ całkowitemu zniszczeniu.

Konstrukcja:
Dwumiejscowy zastrzałowy grzbietopłat o konstrukcji mieszanej.
Skrzydła drewniane, pokrycie z tkaniny.
Kadłub kratownicowy spawany z rurek stalowych, pokrycie ze sklejki i tkaniny. Kabina zakryta.
Podwozie trójkołowe z kołem przednim, stałe.

Wyposażenie- podstawowy zestaw przyrządów pilotażowych i kontroli silnika, radiostacja, intercom. Spadochronowy system ratunkowy Galaxy GRS4 270.
Instalacje: elektryczna.

Silnik- Rotax 582 o mocy 48 kW (64 KM).

Źródło:

[1] Ogłoszenie drobne. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 10/2006.
[2] "Upadek Szerszenia". Przegląd Pożarniczy nr 5/2007.
[3] „Raport Końcowy wypadku lotniczego, zdarzenie nr: 114/07. Samolot MW-96 Sršeň, OK-CUS 05. 13 kwietnia 2007, Borne Sulinowo”. Ministerstwo Infrastruktury Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych. Warszawa 2008.
[4] „Album ilustracji z wypadku samolotu ultralekkiego MW-96 Sršeň; OK-CUS05. 13 kwietnia 2007 r., Borne Sulinowo. Ministerstwo Infrastruktury Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych. Warszawa 2008.

blog comments powered by Disqus