Plage-Court "Torpedo", 1911
(Kühlstein "Torpedo")

Samolot pionierski. Niemcy.
Samolot pionierski Plage-Court ”Torpedo II”. (Źródło: archiwum).
Do lat 1990-tych w polskiej literaturze podawano, że w 1910 r. inż. Emil Plage- syn założyciela Zakładów Mechanicznych Plagę & Laśkiewicz w Lublinie, zbudował w Berlinie dwupłatowy samolot Plage I. Następnie w latach 1911-1912, zbudował wspólnie z inż. Maxem Courtem kilka jednopłatowców wyścigowych nazwanych ”Torpedo”. Okazało się jednak, że nie jest to informacja prawdziwa. Konstruktorem samolotów był Niemiec, który również nazywał się Emil Plage. Samoloty tę nie są więc polskimi konstrukcjami pionierskimi. Ich opisy zamieszczam jednak, ponieważ nie chcę aby pozostały jakieś białe plamy związane z tą historią.

W Johannisthal pod Berlinem, inż. pil. Emil Plage wraz inż. pil. Maxem Courtem zaprojektowali samolot, który wykonała w końcu 1911 r. fabryka L. Kühlstein Wagenbau w Berlinie. Samolot ten był nazwany Plage-Court lub Kühlstein ”Torpedo”. Samolot był gotowy w październiku 1911 r. i został wkrótce oblatany. Ze względu na zainteresowanie władz wojskowych samolot przekazano do prób wojskowych w Döberitz.

W 1912 r. konstruktorzy zaprojektowali ulepszoną odmianę tego samolotu, nazwaną także ”Torpedo” (oznaczana w literaturze jako ”Torpedo II”), którą również zbudowała wytwórnia Kühlstein. W ciągu 1912 r. samolot ”Torpedo II” wykonał wiele udanych lotów. Podczas Tygodnia Lotniczego w Johannisthal (29.09. do 6.10.1912 r.). pilot Schmidt zdobył na tym samolocie pierwszą nagrodę w konkursie prędkości i drugą nagrodę w konkursie lotu ślizgowego. Natomiast pilotujący ten samolot od sierpnia 1912 r. E. Alig w dniu 6.10.1912 r. podczas zawodów w ramach tegoż Tygodnia Lotniczego rozbił się na nim. W wypadku tym ponieśli śmierć E. Alig i K. Liebau.

Samoloty Plage-Court ”Torpedo” wśród ówczesnych samolotów wyróżniały się dobrze opracowanym pod względem aerodynamicznym kształtem kadłuba i dużym kołpakiem śmigła.

Konstrukcja:
Dwumiejscowy górnopłat usztywniony linkami o konstrukcji drewnianej.
Płat prostokątny, z zaokrąglonymi rogami, dwudzielny, dwudźwigarowy, usztywniony drutami. Lotki zastępowało skręcanie płata.
Kadłub o przekroju eliptycznym, zbliżonym do kołowego. Przód kadłuba kryty blachą aluminiową, tył kryty płótnem położonym na listwach profilujących. Kabiny odkryte.
Usterzenie elastyczne, usztywnione linkami, wychylane przez wyginanie powierzchni sterowych.
Podwozie klasyczne stałe.

Silnik- rzędowy Argus o mocy 51 kW (70 KM).

Dane techniczne ”Torpedo I” (wg [1]):
Rozpiętość- 11,6 m, długość- 7,9 m, wysokość- 3,1 m, powierzchnia nośna- 29 m2.
Prędkość max- 130 km/h, zasięg- 500 km.

Dane techniczne ”Torpedo II” (wg [1]):
Rozpiętość- 11,6 m, długość- 7,9 m, wysokość- 3,1 m, powierzchnia nośna- 29 m2.

Źródło:

[1] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.
[2] Goworek T. ”Pierwsze samoloty myśliwskie lotnictwa polskiego”. Wydawnictwo Czasopism i Książek Technicznych SIGMA-NOT. Warszawa 1991.
blog comments powered by Disqus