Pipistrel "Virus"

Wersja ”Virus 912 SW”, która weszła do sprzedaży w 2009 r., posiada większą prędkość przelotową przy doskonałej ekonomii. Samolot wyposażony w silnik Rotax 912S (74 kW/100KM)osiąga prędkość przelotową 273 km/h i zużywa 6 l/100 km paliwa! Są to jedne z najlepszych osiągów wśród samolotów tej klasy na rynku.
Do 2006 r. zbudowano 200 egz. z rodziny ”Sinus”/”Virus”.
W Polsce.
Przedstawicielem firmy Pipistrel w Polsce jest firma UltraLight Centrum. Oferuję ona dostawę samolotów ”Sinus”, ”Virus” i ”Taurus”. W 2006 r. został sprowadzony do Polski jeden samolot Pipistrel ”Virus” (SP-SOTM). Zakupiła go osoba prywatna. Samolot stacjonował w Modlinie.
Konstrukcja:
Dwumiejscowy górnopłat o konstrukcji kompozytowej.
Skrzydła kompozytowe o konstrukcji skorupowej, łatwo demontowalne.
Usterzenie w kształcie litery T, łatwo demontowalne.
Podwozie trójkołowe z kołem przednim, stałe.
Silnik:
- ”Virus 912”- Rotax 912UL o mocy 59 kW (80 KM),
- ”Virus 912 SW”- Rotax 912S o mocy 74 kW (100 KM).
Dane techniczne ”Virus 912” (wg [1]):
Rozpiętość- 12,46 m, długość- 6,6 m, wysokość- 1,85 m, powierzchnia nośna- 11,0 m2.
Masa własna- 284 kg, masa użyteczna- 166 kg, masa startowa max- 450 kg (472,5 kg z systemem ratowniczym).
Prędkość dopuszczalna- 249 km/h, prędkość max- 240 km/h, prędkość przeciągnięcia- 64 km/h, doskonałość- 24, zasięg- 1280 km.
Dane techniczne ”Virus” z silnikiem Rotax 912 (wg [3]):
Rozpiętość- 13,1 m, długość- 6,4 m, wysokość- 2,0 m, powierzchnia nośna- 11,0 m2.
Masa własna- 284 kg.
Prędkość max- 265 km/h, prędkość przelotowa- 207 km/h, prędkość ekonomiczna- 130 km/h, prędkość przeciągnięcia- 64 km/h, wznoszenie- 7,2 m/s, pułap max- 8100 m, opadanie minimalne- 1,32 m/s, doskonałość- 19, doskonałość ze śmigłem złożonym- 22,5, zasięg- 1000 km, czas lotu- 5,6 h.
Źródło:
[1] Krawcewicz K. ”Virus potrafi”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 10/2006.[2] Liwiński J. ”Co lata na polskim niebie, rejestr 2007”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 2/2007.
[3] ”UltraLight Centrum”