Pipistrel "Sinus", 1995

Ultralekki samolot sportowy. Słowenia.
Ultralekki samolot sportowy Pipistrel ”Sinus 912”. (Źródło: Copyright Zbigniew Jóźwik- ”Samoloty, śmigłowce, szybowce- fotografia lotnicza”).
Samolot ”Sinus” został zbudowany w firmie Pipistrel w Ajdovšcinie. Jest to dwumiejscowy samolot ultralekki dalekiego zasięgu o właściwościach motoszybowca. Łączy w sobie cechy dobrego samolotu, a także stwarza możliwości wykonywania lotów termicznych i przelotów szybowcowych. Doskonałość 1:27,8 daje mu możliwości skutecznego latania szybowcowego, jak i zapewnia doskonałą ekonomię i duże prędkości w przelotach na silniku.

Samolot ”Sinus” odniósł bezapelacyjne zwycięstwo w II Olimpiadzie Lotniczej w Hiszpanii w 2001 r., gdzie zdeklasował swoich konkurentów w konkurencjach prędkościowo - ekonomicznych przelatując na 18 litrach ponad 780 km. Średnie zużycie paliwa w tym locie to 2 litry na godzinę (kombinacja przelotu szybowcowego i silnikowego). Samolot ma niewielki rozbieg i dobieg (mniej niż 100 m), a precyzję lądowania zapewniają mu hamulce aerodynamiczne zabudowane na górnej powierzchni skrzydeł. Samolot może występować z kółkiem przednim lub ogonowym. Istnieje możliwość zabudowy dodatkowego wyposażenie podnoszącego jego funkcjonalność.

Samolot przeznaczony jest zarówno do dalekich przelotów turystycznych jak również do rekreacyjnych lotów szybowcowych. Istnieje możliwość zamówienia samolotu w wersji gotowej do lotu, lub w zestawie do samodzielnego montażu w dwóch wersjach zaawansowania.

Dalszym rozwojem konstrukcji jest samolot ultralekki Pipistrel ”Virus”. Do 2006 r. zbudowano 200 egz. z rodziny ”Sinus”/”Virus”.

W Polsce.

Przedstawicielem firmy Pipistrel w Polsce jest firma UltraLight Centrum. Oferuję ona dostawę samolotów ”Sinus”, ”Virus” i ”Taurus”. W dniu 1.01.2006 r. w polskim rejestrze statków powietrznych znajdował się 1 samolot Pipistrel ”Sinus 912”.

W Polsce użytkowane są również samoloty Pipistrel "Sinus", które posiadają czeską rejestrację (OK- JUR 16).

Konstrukcja:
Dwumiejscowy górnopłat wolnonośny.
Hamulce aerodynamiczne zabudowane na górnej powierzchni skrzydeł.
Kabina zakryta.
Podwozie trójpodporowe z kołem przednim lub klasyczne. Stałe.

Silnik- Rotax 912.

Dane techniczne ”Sinus” z silnikiem Rotax 912 (wg [4]):
Rozpiętość- 15,0 m, długość- 6,4 m, wysokość- 1,7 m, powierzchnia nośna- 12,26 m2.
Masa własna- 284 kg.
Prędkość max- 230 km/h, prędkość przelotowa- 207 km/h, prędkość ekonomiczna- 120 km/h, prędkość przeciągnięcia- 63 km/h, wznoszenie- 6,5 m/s, pułap max- 8800 m, opadanie minimalne- 1,02 m/s, doskonałość- 22, doskonałość ze śmigłem złożonym- 28, zasięg- 1200 km, czas lotu- 6 h.

Źródło:

[1] Liwiński J. ”Rejestr polskich statków powietrznych 2006”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 2/2006.
[2] Krawcewicz K. ”Virus potrafi”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 10/2006.
[3] Liwiński J. ”Co lata na polskim niebie, rejestr 2007”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 2/2007.
[4] ”UltraLight Centrum”
blog comments powered by Disqus