Antoniewski Tomasz

Tomasz Antoniewski swoją przygodę z lataniem zaczął od szybownictwa. Niestety, koniec lat 1980-tych nie był okresem wymarzonym przez szybowników- z lataniem w aeroklubach zaczynały się spore problemy i niejeden piękny, termiczny dzień został przez wielu pilotów stracony podczas czekania na lotnisku na swoją kolej. Jednak podczas wycieczki do Francji zainteresował się budową własnego samolotu amatorskiego, w oparciu o plany samolotu Jodel D-9 "Bebe".

Pierwsza konstrukcją był samolot ultralekki AT-1 (czasami oznaczany Antoniewski AT-1). Była to praca dyplomowa inż. Tomasza Antoniewskiego, obroniona na Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej w kwietniu 1990 r. W 1996 r. Tomasz Antoniewski opracował projekt samolotu AT-2, który pozostał w egzemplarzu prototypowym. W 1998 r. powstał samolot Aero AT-3, którego produkcję seryjną uruchomiono w 2000 r. Natomiast w 2007 r. został oblatany samolot Aero AT-4, zbudowany w amerykańskiej kategorii LSA (Light Sport Aircraft).

Konstrukcje:
AT-1, 1990, samolot sportowy ultralekki.
AT-2, 1995, samolot sportowy.
Aero AT-3, 1998, samolot szkolny, sportowy.
Aero AT-4 (Gobosh G-700), 2007, samolot szkolny, sportowy.

Źródło:

[1] ASR "Capital Partners inwestuje w Aero". Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 10/2006.
[2] Marszałkiewicz J. "Samoloty z Aero". Lotnictwo z szachownicą nr 18.
[3] "Problemy rozwoju polskich konstrukcji Tomasza Antoniewskiego". Polska Technika Lotnicza. Materiały Historyczne nr 24 (7/2006).
blog comments powered by Disqus