Piper PA-24 "Comanche", 1956

Samolot dyspozycyjny, turystyczny. USA.
Samolot Piper PA-24 "Comanche" w locie. (Źródło: Alan Radecki via "Wikimedia Commons").

Znana wytwórnia samolotów spor­towych i turystycznych Piper Aircraft Corporation przez długi czas budo­wała same niemal zastrzałowe górnopłaty, m.in. znany i w Polsce samolot Piper "Cub".

Samolot Piper PA-24 "Comanche" był drugim z kolei nowoczesnym jednosilni­kowym dolnopłatem wypuszczonym na rynek przez tę wytwórnie. Pierwszym był Piper PA-23 "Apache". Samolot wyróżnia się bardzo dobrymi właściwościami lotnymi. Jest prosty w użytkowaniu i stateczny w całym zakresie prędkości. "Comanche" został bardzo starannie opracowany aerodynamicznie. Po raz pierwszy w historii zakładów zastoso­wano laminarny profil skrzydła.

Dobre własności lotne i osiągi pozwoliły usta­lić na tym samolocie szereg rekordów międzynarodowych. W 1958 r. pilot M. Conrad wykonał na PA-24 przelot bez lądowania z New Yorku do Palermo na Sycylii pokonu­jąc odległość 7150 km w czasie 32 h 53 min. Znana brytyjska pilotka sportowa Sheila Scott ustanowiła w ciągu zaledwie dwóch dni aż 15 rekordów międzynarodowych w klasie C-lC (samoloty o ciężarze od 1000 do 1750 kg). Rekordy te ustanowiła na samolocie "Comanche-400" z silnikiem Lycoming o mocy 294 kW (400 KM). Samolot wy­posażony był w niezbędne przyrządy do lotów w każdych warunkach me­teorologicznych. Na samolocie PA-24 "Comanche 206B" Sheila Scott wykonała rekordowy lot dookoła świata w czasie 32 dni 3 min., długość trasy wynosiła- 46 760 km.

Do 1972 r. zbudowano 4857 samolotów wszystkich wersji. Dalszym rozwojem konstrukcji był  dwumiejscowy samolot dyspozycyjny i turystyczny Piper PA-30 "Twin Comanche".

W Polsce.

W 1962 r. na samolocie Piper PA-24 "Comanche", należącym do Katanga Air Force (Avikat), wykonywał loty znany polski pilot Jan Zumbach. Był wówczas dowódcą lotnictwa wojskowego Katangi, które brało udział w walkach z siłami rządowymi Konga.

W 2006 r. w Polsce oferowany był do sprzedaży samolot Piper PA-24-250 ”Comanche” o znakach N7748P.

W lotniczą podróż dookoła świata samolotem Piper ”Comanche 260C” miał wyruszyć 11.11.2006 r. Wojciech Mirski (Polak zamieszkały w Szwajcarii, z zawodu lekarz anestezjolog). Trasa jego przelotu będzie wiodła z Les Eplatures w Szwajcarii przez Francję, Hiszpanię, Zachodnią i Południową Afrykę, Ocean Indyjski, Malezję i Indonezję, Australię, Nową Zelandię, wyspy Pacyfiku, Chile, Argentynę i Brazylię, Karaiby, USA, Kanadę, Azory do Portugalii. Podróż miała trwać do końca maja 2007 r.

Konstrukcja:
Czteromiejscowy dolnopłat wolnonośny o konstrukcji metalowej.
Skrzydło całkowicie metalowe, dwudźwigarowe o charakterystycznym za­łamaniu przedniej krawędzi w pobliżu kadłuba, co poprawia własności lotne przy mniejszych prędkościach i prze­ciągnięciu. Dźwigar główny znajduje się w odległości 40 m głębokości płata. Dźwigar pomocniczy umieszczony przed klapami i lotkami. Profil skrzydła laminarny NACA 642A215, Całość kryta cienką blachą duralową. Skrzydło wyposażone w klapy do lądowania. Lotki pokryte blachą aluminiową. W celu zwiększenia za­sięgu, do końców skrzydeł można za­budować dodatkowe zbiorniki paliwa.
Kadłub o nowoczesnej sylwetce, konstrukcji skorupowej, kryty blachą. Przekrój kadłuba zbliżony do prostokąta. Kabina zakryta typu samochodowego.
Usterzenie wolnonośne, metalowe, kryte blachą duralową. Usterzenie wy­sokości płytowe.
Podwozie trójkołowe z kołem przednim, chowane w locie. W końcowej części kadłuba zamontowana została szczątkowa płoza ogonowa.

Wyposażenie- zestaw przyrządów pilotażowo- nawigacyjnych i kontroli pracy silnika, urządzenia radiowe.

Silnik:
- PA-24-180- płaski typu Lycoming O-360-A1A o mocy 134 kW (180 KM),
- PA-24-250- płaski typu Lycoming O-540 o mocy 186 kW (250 KM),
- PA-24-260- płaski typu Lycoming IO-540 o mocy 194 kW (260 KM),
- PA-24-400- płaski typu Lycoming o mocy 294 kW (400 KM).

Dane techniczne PA-24-250 "Comanche" (wg [3]):
Rozpiętość skrzydeł bez zbiorników do­datkowych- 10,973 m, długość sa­molotu- 7,544 m, wysokość- 2,240 m, powierzchnia nośna- 16,53 m2.
Masa własna- 784 kg, masa w locie- 1404 kg.
Prędkość max- 312 km/h, prędkość przelotowa- 290 km/h, prędkość lądowania- 102 km/h, wznoszenie- 7,1 m/s, pu­łap- 6100 m, zasięg- 1190 km, za­sięg z dodatkowymi zbiornikami- 1915 km.

Galeria

  • Piper PA-24 ”Comanche”, plany modelarskie. (Źródło: Modelarz nr 7/1975).
  • Piper PA-24 ”Comanche”, plany modelarskie. (Źródło: Modelarz nr 7/1975).

Źródło:

[1] Reklama. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 6/2006.
[2] Informacja. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 11/2006.
[3] Luranc Z. "Piper Comanche". modelarz nr 7/1975.
[4] Zumbach J. "Ostatnia walka: Moje życie jako lotnika, przemytnika i poszukiwacza przygód". Oficyna Wydawnicza Echo, Espadon Publishing Sp. z o.o. Warszawa, 2007.
blog comments powered by Disqus