Piper PA-22 "Tri Pacer" ("Colt"), 1951

Wersja PA-22-108 ”Colt” to dwumiejscowa wersja PA-22 ”Tri Pacer”. Została opracowana w 1960 r. Konstrukcja identyczna, lżejsza z kołami o opływowych owiewkach i z silnikiem Lycoming 0-235C1B o mocy 80 kW (108 KM). Kadłub o nieco mniejszej długości.
W Polsce.
W dniu 1.01.2006 r. w polskim rejestrze statków powietrznych znajdował się 1 samolot Piper PA-22-160.Konstrukcja:
Dwu- lub czteromiejscowy górnopłat zastrzałowy o konstrukcji metalowej.
Skrzydła prostokątne o zaokrąglonych końcach. Na całej rozpiętości zastosowano zmodyfikowany profil US-35H. Pokrycie z laminatu. Lotki i klapy również pokryte laminatem.
Kadłub konstrukcji metalowej, kryty laminatem, Kabina zakryta.
Usterzenie o konstrukcji metalowej.
Podwozie trójkołowe z kołem przednim, stałe. W wersji PA-22-108 ”Colt”- podwozie klasyczne stałe.
Silnik- płaski Lycomlng 0-320-B o mocy 118 kW (160 KM).
Dane techniczne PA-22 "Tri Pacer" (wg [4]):
Rozpiętość- 8,915 m, długość- 6,248 m, wysokość- 2,54 m, powierzchnia nośna- 13,6 m2.
Masa własna- 504bkg, masa użyteczna- 404 kg, masa w locie- 908 kg.
Prędkość max- 226 km/h, prędkość przelotowa- 214 km/h, prędkość lądowania- 79 km/h, wznoszenie- 4,1 m/s, pułap- 5030 m, zasięg- 863- 1055 km.
Dane techniczne PA-22 "Colt" (wg [3]):
Rozpiętość- 8,919 m, długość- 6,144 m, wysokość- 1,88 m, powierzchnia nośna- 13,65 m2.
Masa własna- 426 kg, masa użyteczna- 322 kg, masa w locie- 748 kg.
Prędkość max- 193 km/h, prędkość przelotowa- 174 km/h, prędkość minimalna- 89 km/h, wznoszenie- 3,1 m/s, pułap- 3650 m, zasięg- 930-1110 km.
Galeria
Źródło:
[1] Liwiński J. ”Rejestr polskich statków powietrznych 2006”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 2/2006.[2] Kempski B. ”Samolot wielozadaniowy Piper L-4 Cub”. Seria ”Typy Broni i Uzbrojenia” nr 130. Wydawnictwo MON. Warszawa 1989.
[3] Luranc Z. "Samoloty Piper". Modelarz nr 7/1987.