Piper PA-18 "Super Cub", 1949

Stosowany był w turystyce, rolnictwie, ratownictwie oraz łączności. Zaliczany do najlepszych samolotów słabosilnikowych. Budowany był z silnikiem Continental C-90-12F o mocy 67 kW lub Lycoming 0-320 o mocy 111 kW (150 KM). Do 1962 r. wyprodukowano 6 700 egz.
Na samolocie ”Super Cub” z silnikiem o mocy 92,5 kW (125 KM) ustanowiono w dniu 4.01.1951 r. międzynarodowy rekord wysokości 9206 m.
W Polsce.
W dniu 1.01.2006 r. w polskim rejestrze statków powietrznych znajdował się 1 samolot Piper PA-18-150.
Konstrukcja:
Czteromiejscowy górnopłat zastrzałowy o konstrukcji mieszanej.
Skrzydła drewniane o obrysie prostokątnym z zaokrąglonymi końcówkami. Pokryte płótnem. Skrzydło podparte zastrzałami o kroplowym przekroju. lotki i klapy szczelinowe.
Kadłub wykonany z rur stalowych, jako spawana kratownica oprofilowana drewnianymi lub duralowymi listwami. Pokrycie z płótna. Kabina zakryta.
Usterzenie pionowe i poziome drewniane. Stateczniki pokryte sklejką i płótnem, stery płótnem.
Podwozie klasyczne stałe. Samolot mógł być wyposażony w specjalne koła do ladowania w trudnym terenie lub w pływaki albo narty.
Wyposażenie- podstawowy zestaw przyrządów pilotażowych i nawigacyjnych, radiostacja.
Silnik- Continental C-90-12F o mocy 67 kW (90 KM) lub Lycoming 0-320 o mocy 111 kW (150 KM).
Dane techniczne Piper PA-18, silnik Lycoming 0-320 o mocy 111 kW (wg [3]):
Rozpiętość- 10,7 m, długość- 6,86 m, wysokość- 2,0 m.
Masa własna- 422 kg, masa całkowita- 794 kg.
Prędkość max- 208 km/h, prędkość przelotowa- 184 km/h, prędkośćminimalna - 68,8 km/h, pułap- 5795 m, zasięg- 735 km.
Dane techniczne Piper PA-18, silnik Continental C-90 o mocy 67 kW (wg [3]):
Rozpiętość- 10,7 m, długość- 6,86 m, wysokość- 2,0 m.
Masa własna- 363 kg, masa całkowita- 680 kg.
Prędkość max- 176 km/h, prędkość przelotowa- 160 km/h, prędkośćminimalna - 67 km/h, pułap- 4120 m, zasięg- 700 km.
Galeria
Źródło:
[1] Liwiński J. ”Rejestr polskich statków powietrznych 2006”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 2/2006.[2] Kempski B. ”Samolot wielozadaniowy Piper L-4 Cub”. Seria ”Typy Broni i Uzbrojenia” nr 130. Wydawnictwo MON. Warszawa 1989.
[3] Kaczkowski R. "Piper P-18 Super Cub". Modelarz nr 5/1960.