Pilatus PC-6 "Porter", 1959
("Turbo-Porter")

Samolot wielozadaniowy. Szwajcaria.
Samolot wielozadaniowy Pilatus PC-6 ”Turbo-Porter”. (Źródło: Copyright Zbigniew Jóźwik- ”Samoloty, śmigłowce, szybowce- fotografia lotnicza”).
Pod koniec lat 1950-tych wprowadzony został do produkcji w firmie Pilatus wielozadaniowy samolot krótkiego startu i lądowania o napędzie tłokowym PC-6. Samolot był później modernizowany, powstała wersja z napędem turbośmigłowym. Samolot w ulepszonej wersji z silnikiem Garret TPE 331 o mocy 429 kW wprowadzony został do produkcji licencyjnej w amerykańskiej firmie Fairchild pod oznaczeniem Pilatus-Fairchild PC-6C ”Turbo-Porter”.

W Polsce.

W wyniku podpisania porozumienia pokojowego w Paryżu na początku 1973 r. utworzona została Międzynarodowa Komisja Kontroli i Nadzoru w Wietnamie Południowym, w skrócie MKKiN (ICCS- International Commission of Control and Supervision). Zadaniem MKKiN był nadzór przestrzegania porozumienia pokojowego, w tym wymiany jeńców wojennych oraz prowadzenie dochodzeń i ustalania winnych naruszeń układu pokojowego w wyniku działań wojennych i dostarczania materiałów wojennych. W skład tej komisji weszły kontyngenty wojskowe z czterech państw: Indonezji, Kanady, Polski i Węgier. Dla zapewnienia transportu lotniczego członków Komisji została zawarta umowa z liniami lotniczymi Air America. Przedsiębiorstwo to zapewniało eksploatację statków latających przekazanych do dyspozycji MKKiN przez rząd USA (śmigłowce) oraz tych, którymi dysponowało przedsiębiorstwo Air America (samoloty). W skład sprzętu użytkowanego przez Komisję wchodziły śmigłowce Bell UH-1H ”Iroqouis” oraz cztery typy samolotów: Curtiss C-46, De Havilland DHC-4A ”Caribou”, Volpar Turbo-Beech, Pilatus-Fairchild PC-6C ”Turbo-Porter”.

Komisja użytkowała 3 samoloty Pilatus-Fairchild PC-6C ”Turbo-Porter”. Samolotami tego typu latali również Polacy wchodzący w skład MKKiN.

Konstrukcja:

Dane techniczne:

Źródło:

[1] Królikiewicz T. ”Transport lotniczy Międzynarodowej Komisji Kontroli i Nadzoru w Wietnamie Południowym”. Lotnictwo nr 11/2004.
blog comments powered by Disqus