Pidek JP.2B, 1962

Amatorski śmigłowiec ultralekki. Kanada / Polska .
Amatorski śmigłowiec ultralekki Pidek JP.2B. (Źródło: via Konrad Zienkiewicz).

Były pilot Polskich Sił Powietrznych w Wielkiej Brytanii Joseph (Józef) Pidek po II wojnie światowej wyemigrował do Kanady. W latach 1960- tych zbudował w Vancouver dwa ultralekkie, amatorskie 2- miejscowe śmigłowce Pidek JP.2B i Pidek PI-4.

Pidek JP.2B był lekkim, dwumiejscowym śmigłowcem, zaprojektowanym z prostym układem sterowania jednym drążkiem, podobnym do układu sterowania samolotu. Zastosowany układ konstrukcyjny śmigłowca miał łączyć niskie koszty eksploatacji z większym bezpieczeństwem, dzięki zastosowaniu napędu dwusilnikowego.  Napędem były umieszczone po bokach kadłuba dwa zmodyfikowane silniki motocyklowe Ariel o mocy po 37 kW.

Budowa prototypu pochłonęła wiele tysięcy godzin pracy. Został oblatany w czerwcu 1962 r. Wstępne próby, przeprowadzane na małych wysokościach, wykazały potrzebę wprowadzenia szeregu modyfikacji w układzie sterowania. Wykonując te modyfikacje, śmigłowiec został maksymalnie zbliżony do proponowanej wersji produkcyjnej.

Konstruktor przewidywał, po ewentualnych udanych nowych próbach, wymianę silników motocyklowych na silniki lotnicze Lycoming lub Continental o mocy 74 kW (100 KM) każdy.

Konstrukcja.
Dwumiejscowy lekki śmigłowiec w układzie klasycznym o konstrukcji mieszanej.
Wirnik nośny trzyłopatowy, przegubowy, przymocowany do piasty za pomocą uchylnych zawiasów. Łopaty z drewna klejonego, pokrytego włóknem szklanym. Łopaty wirnika głównego składane do hangarowania.
Kadłub o konstrukcji mieszanej, wykonana z rur stalowych i drewnianych wręg, pokrycie z włókna szklanego. Kabina zakryta z miejscami w układzie tandem.
Dwułopatowy wirnik ogonowy o konstrukcji z włókna szklanego.
Podwozie trójkołowe, stałe. Amortyzacja za pomocą sznura gumowego. Koła lotnicze Scott i opony Goodyear w rozmiarze 10 x 1. Przewidywano ewentualne zastosowanie płóz lub pływaków.

Napęd- 2 zmodyfikowane 4- cylindrowe silniki motocyklowe Ariel o mocy 37 kW (50 KM) każdy. Zamontowane na zdejmowanych pylonach po bokach kadłuba. Zbiornik paliwa w kadłubie o pojemności 95 l.
Oba wirniki napędzane za pomocą wałów. Stosunek obrotów silnika do wirnika głównego- 9:1. Stosunek obrotów silnika do wirnika ogonowego- 2:1.

Dane techniczne Pidek JP.2B (wg [2]):
Średnica wirnika nośnego- 6,96 m, długość kadłuba- 7,01 m, wysokość- 2,13 m.
Masa własna- 345 kg.
Osiągi (obliczeniowe): prędkość max- 193 km/h, prędkość przelotowa- 160 km/h, prędkość ekonomiczna- 128- 145 km/h, wznoszenie- 305 m/min., zasięg- 640 km.

Galeria

  • Józef Pidek z rodziną przy śmigłowcu Pidek JP.2B. (Źródło: via Forum Odkrywcy: Forum).

Źródło:

[1] Witkowski J. ”Polski wkład w technikę śmigłowcową”. ”Lotnictwo stulecie przemiany”. Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2003.
[2] Taylor, John WR. "Jane's All The World's Aircraft 1963-64". Sampson Low, Marston, 1963.
blog comments powered by Disqus