Pfalz D-III, 1917
Zastosowana po raz pierwszy przez firmę LFG w samolotach Roland technologia została szybko przyswojona przez Pfalza (Pfalz budował samoloty Roland D-I i Roland D-II na licencji). Pierwszą własną konstrukcją zakładów był Pfalz D-III z roku 1917. Zbudowano ok. 1000 egz. tych samolotów.
Stanowiły wyposażenie wielu eskadr, ale nie były szczególnie popularne wśród pilotów. Brakowało im szybkości, główną zaletą w porównaniu z Albatrosami była dobra wytrzymałość konstrukcji. W ciągu lata 1918 samoloty Pfalz D-III były wycofywane i w sierpniu na froncie pozostało ich już tylko 166 egz.
W Polsce.
Na samolotach Pfalz D-III latali również Polacy, lotnicy w służbie lotnictwa niemieckiego:
- Paul Billik, as myśliwski z 31 zwycięstwami powietrznymi, w 1918 r. wykonywał loty na D-III w jednostce Jagdstaffel 52.
- od 21.02.1918 r., Vicefeldwebel Antoni Wroniecki latał na Pfalz D-III w 64 Królewskiej Württemberskiej Eskadrze Myśliwskiej (Jasta 64w). Wykonał kilka lotów bojowych nie uzyskując zwycięstw. W dniu 14.04.1918 r. wystartował na swoim Pfalzu w towarzystwie Unteroffiziera Heinricha Simona pilotującego samolot Albatros D-V na rozpoznanie nieprzyjacielskich lotnisk przyfrontowch. W okolicy lotniska Toul zostali oni zaatakowani przez dwa Nieuporty 28C1 pilotowane przez amerykańskich pilotów z U.S. 94th Pursuit Squadron, poruczników Alana Winslowa i Douglasa Campbella. Obaj niemieccy piloci lądowali przymusowo i dostali się do niewoli, przy czym rannego Wronieckiego odwieziono do szpitala. Wroniecki po powrocie do Polski w 1919 r. pełnił służbę w lotnictwie polskim.
Konstrukcja:
Dane techniczne:
Źródło:
[1] Goworek T. ”Samoloty myśliwskie I wojny światowej”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1981.[2] Butkiewicz J. ”Tajemnica ucieczki Wronieckiego”. Lotnictwo z szachownicą nr 17.
[3] Januszewski S. "Pionierzy. Polacy w siłach powietrznych Wielkiej Wojny 1914-1918". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2019.
[4] Paul Billik - Wikipedia.