Peszke "Redbullina" ("Żona Red Bulla"), 1999

Szybowiec ultralekki. Polska.
Ultralekki szybowiec "Żona Red Bulla" w nocy poprzedzającej zawody "Red Bull". (Źródło: via ”Polskie konstrukcje amatorskie”).

W 1999 r. firma Aero-Sail wystawiła swoją maszynę w pierwszym konkursie Redbull'a w Polsce (odbywającym się we wrześniu 1999 r. w Krakowie)- ultralekki szybowiec "Redbullina" (lub "Żona Red Bulla"), prekursor linii lotniczej aparatów załogowych firmy Aero-Sail. Konstruktorem szybowca był Grzegorz Peszke, a w jego budowie pomagał Zenon Pietruszka.

Był to jedyny szybowiec solidnie skonstruowany, który w dobrym stanie przetrwał przymusowe wodowanie. Jego zadaniem było pokonać jak największy dystans startując z platformy na wysokości 6 m. Takie były założenia konkursu, że nagrodę zdobędzie ten kto najdalej przeleci, a punkty się otrzymywało za przelot i wrażenia estetyczne. Okazało się jednak, że ten szybowiec przeleciał niezłą odległość, ale w trakcie konkursu organizatorzy zmienili warunki rywalizacji i pierwsze miejsce zdobył ktoś inny. Szybowiec jednak zdobył nagrodę za najdłuższy lot.

Nieuszkodzony mimo wodowania został później podarowany przez właściciela Zenonowi Pietruszce- konstruktorowi- amatorowi z Rzeszo­wa zdolnemu warsztatowcowi z du­żym doświadczeniem z kompozytami, który dorobił do mego lotki, wzmocnił konstrukcję, a później wy­konywał nawet na niej dalsze loty. W maju 2000 r. dokonywano udanych lotów w holu za samochodem. Uzyskiwano wysokość lotów od kilku do 200 m. Udało się nawet wykonać loty na termikę, pomimo, że szybowiec był prosty i o małej wytrzymałości.

Zebrane doświadczenia były inspiracją do skonstruowania i zbudowa­nia w pełni już użytkowego ultralekkiego szybowca Pietruszka "Axel".

Konstrukcja:
Jednomiejscowy górnopłat zastrzałowy. Wykonany z laminatu epoksydowego na bazie styropianu i styroduru.
Kabina odkryta.
Podwozie jednotorowe, stałe.

Dane techniczne "Żona Red Bulla" (wg [4]):
Rozpiętość- ok. 9- 10 m, powierzchnia nośna- ok. 9 m2.
Masa własna- ok. 50 kg.

Galeria

  • Ultralekki szybowiec  ”Żona Red Bulla ” w ”krowim” malowaniu. (Źródło: via www.piotrp.de).
  • Ultralekki szybowiec ”Żona Red Bulla ”. (Źródło: via www.piotrp.de).
  • Próba statyczna szybowca ”Żona Red Bulla ”. (Źródło: archiwum Peszke S.C.).
  • Szybowiec ”Żona Red Bulla ” podczas startu w pierwszym konkursie Redbull'a w Polsce, odbywającym się we wrześniu 1999 r. w Krakowie. (Źródło: archiwum Peszke S.C.).
  • Szybowiec ”Żona Red Bulla ” podczas startu w pierwszym konkursie Redbull'a w Polsce, odbywającym się we wrześniu 1999 r. w Krakowie. (Źródło: archiwum Peszke S.C.).

Źródło:

[1] Peszke Aero Technologies.
[2] Polskie konstrukcje amatorskie.
[3] Kania M. "Czas próby". Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 9/2016.
[4] "Jak zbudować własny szybowiec - rozmowa z konstruktorem amatorem". Portal · dlapilota.pl.

blog comments powered by Disqus