Parkot samolot, 1983
Konstruktorem i budowniczym samolotu był Roman Parkot. Zaprojektowany i zbudowany został na przełomie lat 1970 i 1980- tych.
Była to dość oryginalna konstrukcja. Dwupłat posiadał drewniane skrzydła o dość lekkiej konstrukcji. Natomiast kadłub spawany był z rur stalowych i prostokątnych profili i wypadł bardzo ciężko. Został skonstruowany niezbyt prawidłowo z punktu widzenia wytrzymałości. Podwozie zostało wykonane jako sprężyste ze stalowego płaskownika. Śmigło, napędzane przez modyfikowany silnik Volkswagen VW 1500, posiadało niską sprawność i dawało mały ciąg- 0,588 kN (blisko dwa razy mniejszy od możliwego do uzyskania).
O tym, jak ciężko było wówczas z właściwymi materiałami do budowy samolotów, niech świadczy fakt, że konstruktor był zmuszony wykonać część kratownicy kadłuba i łoże silnika z rur grubościennych nie lotniczych, choć na tylną część kadłuba, udało mu się zdobyć rurki ze stali lotniczej HGS.
Został oblatany w 1983 r. Prezentowany był na II Zlocie Amatorów Konstruktorów Lotniczych w Łodzi (27- 28.08.1983 r.). Po powrocie ze Zlotu konstruktor przystąpił do modyfikacji samolotu, biorąc pod uwagę rady, wskazówki oraz sugestie kolegów amatorów konstruktorów i fachowców. Samolot miał szereg wad: duży opór aerodynamiczny układu dwupłatowego i kadłuba, duża masa kadłuba i mały ciąg śmigła. Poddano go dość istotnym modyfikacjom- uległa zmianie np. tylna część kadłuba (zastosowano obszerną kratownicę). Do napędu zastosowano silnik Walter ”Minor 4 III" o mocy 77 kW. W pracach przy modyfikacji samolotu uczestniczył Andrzej Konrad Wielgosz.
Po wielu tygodniach pracy samolot gotowy był do rozpoczęcia prób w locie. 25.05.1985 r. samolot został przetransportowany na lotnisko k. Grójca, na własnym podwoziu. Do kratownicy kadłuba były przykręcane dwie podłużnice, na końcach których były wyprofilowania na noski skrzydeł oraz usterzenia poziomego. Tak złożony samolot niejednokrotnie pokonywał na własnym podwoziu dziesiątki kilometrów z garażu na lotnisko oblotów. Rozłożenie samolotu i przygotowanie do startu oraz sprawdzenie poprawności montażu zajęło kilka godzin. W tym czasie jeden z kolegów pojechał do Warszawy po pilota oblatywacza- pana Józefa Meneta. Tego dnia na lotnisku pod Grójcem, samolot wykonał kilka startów, następnie krótki lot na wysokości 2- 3 m i lądowanie z prostej. Później nawet 2 lub 3 loty po kręgu.
Samolot miał bardzo długi rozbieg i bardzo słabe wznoszenie, a podczas wykonywania zakrętów nawet tracił wysokość. Można powiedzieć, że w ogóle nie kwapił się do lotu. Dość długie lotnisko okazywało się za małe dla tej konstrukcji i tylko bardzo doświadczony pilot, jakim był Józef Menet, mógł bezpiecznie wykonać te próby. Podczas jednej z prób startu wiatrochron samolotu został ochlapany olejem. Przez kilkadziesiąt minut próbowano zlokalizować przyczynę, ale bez skutku. I na tym próby tego dnia skończyły się.
Po przeglądzie silnika i jeszcze drobnych modyfikacjach, w niedługim czasie zostały przeprowadzone kolejne próby w locie, na tym samym lotnisku. Józef Menet dawał sobie na nim radę, chociaż nie był zachwycony. Wykonywano również próby w locie tego samolotu tylko z górnym płatem. Samolot latał wcale nie gorzej, niż jako dwupłat, tylko że był bardziej czuły na stery.
W 1986 r. Roman Parkot wyemigrował z Polski do Niemiec. Samolot pozostał w Polsce i został nabyty przez Andrzeja K. Wielgosza. Dalsza historia samolotu- patrz Wielgosz "Avion".
Konstrukcja:
Jednomiejscowy dwupłat o konstrukcji mieszanej.
Skrzydła drewniane o dość lekkiej konstrukcji, kryte płótnem, bez klap.
Kadłub spawany z rur stalowych i prostokątnych profili. Kadłub bez pokrycia. Kabina odkryta.
Usterzenie poziome od szybowca SZD-22 "Mucha Standard", usterzenie pionowe drewniane.
Podwozie klasyczne stałe. Sprężyste, bez hamulców i nie sterowane, było wykonane ze stalowego płaskownika.
Silnik- samochodowy VW 1500 o mocy 37 kW (50 KM), wg [4]- o mocy 32,4 kW (44 KM). Później wymieniony na Walter "Minor III" o mocy nominalnej 77 kW (105 KM).
Zbiornik paliwa o pojemności 22 l.
Dane techniczne Parkot samolot (wg [1]):
Rozpiętość- 7,3 (wg [4]- 7,5) m, rozpiętość po przebudowie w 1985 r.- 7,6 m, długość- 6,2 m, wysokość- 2, 0 m, powierzchnia nośna- (wg [2]- 15,0) m2.
Masa własna- (wg [2]- 270, wg [4]- 260) kg, masa całkowita- (wg [3]- 370) kg.
Czas lotu- 5 (wg [4]- 2) h.
Galeria
Źródło:
[1] Polskie konstrukcje amatorskie.
[2] Glass A. "Polskie samoloty i motoszybowce amatorskie". Technika Lotnicza i Astronautyczna nr 1/1984.
[3] Taylor, John W. R. "Jane's All the World's Aircraft 1984-85". Jane's Publishing Co. London 1984.
[4] Wielgosz A. K. "Avion historia pewnego samolotu amatorskiego". Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 6 i 7/1998.