Wytwórnia Konstrukcji Kompozytowych Andrzej Papiorek

Logo Wytwórni Konstrukcji Kompozytowych Andrzej Papiorek. (Źródło: archiwum).

Andrzej Papiorek, który w Szybowcowych Zakładach Doświadczalnych przez dziesięć lat zajmował się wprowadzaniem nowych technologii i materiałów, a także jako technolog prowadzący, współtworzył ostatnie, opracowane w SZD typy szybowców przejął na siebie główny ciężar wskrzeszenia działalności starego SZD w postaci nowej firmy (Allstar PZL Glider), której jest współwłaścicielem.

W 1990 r. założył Wytwórnię Konstrukcji Kompozytowych Andrzej Papiorek. Wobec wieloletniej degradacji obiektów produkcyjnych SZD w Aleksandrowicach produkcja głównych struktur kompozytowych szybowców uruchomiona została w siedzibie WKK w Jasienicy koło Bielska-Białej.  Jest firmą usługową specjalizującą się w projektowaniu i produkcji wyrobów z kompozytów polimerowych zbrojonych włóknami. Dominującą działalnością jest obsługa i remont szybowców i motoszybowców. Z racji posiadanego wyposażenia i doświadczenia firma specjalizuje się w poważnych naprawach szybowców SZD dla klientów z całego świata. Wytwórnia prowadzi też produkcję nielotniczą, mi. in. w 1997 r. uruchomiono produkcję biofiltrów.

W 1991 r. firma nawiązała współpracę z producentem najbardziej wówczas technologicznie zaawansowanego motoszybowca Stemme S 10 ”Chrysalis”- niemiecką firmą Stemme AG. Do 1995 r. produkcja całego płatowca przeniesiona została do Polski. W 1997 r. firma produkowała laminatową strukturę dla samolotów Aviasud Engineering "Albatros". Od 1997 r. dla włoskiej firmy Iniziative Industriali Italiane produkowane były samoloty "Sky Arrow", w wersjach ULA, (ultralekki), VLA (masa startowa 650 kg) i kit (zestaw do montażu). Rocznie powstawało po 10 egz. Stemme S 10 i "Sky Arrow".

W 2003 r. rozpoczęto produkcję szybowców SZD-50-3 ”Puchacz”, SZD-51-1 ”Junior”, SZD-55-1 i SZD-59 ”Acro” dla firmy Allstar PZL Glider. Rocznie produkowano łącznie 12 szybowców. Od 2007 r. prowadzono prace rozwojowe szybowca SZD-54-2 "Perkoz", również we współpracy z Allstar PZL Glider. Jego produkcja seryjna została podjęta w 2012 r.

W 2005 r. planowano, że kolejnym wyrobem będzie samolot dyspozycyjny Ruschmeyer R90 budowany dla niemieckiej firmy Ruschmeyer GmbH. W tym samym roku planowano uruchomienie produkcji motoszybowca Stemme S 8 oraz rozpoczęto współpracę przy rozwoju motoszybowca Stemme S 6. W 2010 r. uczestniczono w programie w modernizacji samolotu PZL-130 "Orlik" dla EADS PZL Warszawa Okęcie. Od 2011 r. produkowano podzespoły do samolotu ultralekkiego Skyleader GP One.

W 2013 r. rozpoczęto dostawy części kompozytowych dla włoskiej firmy Magnaghi Aeronautica. Również w 2013 r. rozpoczęto współpracę z niemiecką firmą Reiner Stemme Utility Air-Systems GmbH w zakresie opracowania i budowy prototypu samolotu obserwacyjnego RS-UAS Q01, a w 2018 r. motoszybowca Stemme RS10.e elfin wyposażonego w silnik elektryczny.

Do 2014 r. firma wprowadziła na rynek m. in. niemal 250 motoszybowców S10, 35 motoszybowców S06, ponad 100 samolotów marki "Sky Arrow", 29 kompletów komponentów do samolotów marki Ruschmeyer R90RG, 65 szybowców różnych typów, a także wiele innych elementów kompozytowych do samolotów.

Konstrukcje:
Stemme S 10 ”Chrysalis”, lata 1990-te, motoszybowiec (kooperacja).
3I "Sky Arrow", 1997, samolot sportowy, ultralekki.
Ruschmeyer R90, samolot dyspozycyjny.
Stemme S 6, motoszybowiec.
Stemme S 8, motoszybowiec.
SZD-50-3 ”Puchacz”, 2003, szybowiec szkolny, treningowy i wyczynowy.
SZD-51-1 ”Junior”, 2003, szybowiec klasy klub, treningowy.
SZD-59 ”Acro”, 2003, szybowiec akrobacyjny lub klasy standard.
SZD-55-1, 2003, szybowiec wyczynowy klasy standard.
SZD-54 "Perkoz", 2007, szybowiec szkolny.

Galeria

  • Hala produkcyjna Wytwórni Konstrukcji Kompozytowych Andrzej Papiorek.  (Źródło: Wytwórnia Konstrukcji Kompozytowych Andrzej Papiorek).
  • Wnętrze hali produkcyjnej.  (Źródło: Wytwórnia Konstrukcji Kompozytowych Andrzej Papiorek).
  • Wnętrze hali produkcyjnej.  (Źródło: Wytwórnia Konstrukcji Kompozytowych Andrzej Papiorek).

Źródło:

[1] Makowski T. ”Współczesne konstrukcje lotnicze Polski”. Agencja Lotnicza Altair. Warszawa 1996.
[2] Dobrzyński J. ”Szybowce SZD”. Lotnictwo nr 11/2005.
[3] Dobrzyński J. ”W Bielsku-Białej”. Skrzydlata Polska nr 3/2001.
[4] Margański E. "Przygoda z Albatrosem". Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 9/1997.
[5] Brychczyński G. "Stan i perspektywy polskiego przemysłu lotniczego – cz. II". Strona Główna - SAMOLOTY.PL - wszystko o lataniu.
[6] Wytwórnia Konstrukcji Kompozytowych Andrzej Papiorek.
[7] Sieroń A. "Allstar PZL Glider: inżynierska solidność w produkcji szybowców". Polski Przemysł nr 5/2014.
[8] "Wytwórnia Konstrukcji Kompozytowych Andrzej Papiorek". Podkarpackie Powiązanie Kooperacyjne - Lotnictwo ultralekkie.

blog comments powered by Disqus