Panavia "Tornado", 1974

Samolot myśliwski wielozadaniowy. Niemcy/Wielka Brytania/Włochy.
Samolot myśliwski Panavia ”Tornado” F.3 w służbie Royal Air Force. (Źródło: Copyright Krzysztof Godlewski- ”airfoto.pl”).
W 1995 r. rozpoczęto w Wielkiej Brytanii modernizację samolotów ”Tornado” F.3 (wówczas określaną jako MLU, później CSP- program podtrzymania możliwości operacyjnych). Zasadniczym elementem modyfikacji jest włączenie do wyposażenia cyfrowej szyny danych MIL-STD-1553B, a także przystosowanie samolotów do przenoszenia pocisków rakietowych powietrze-powietrze nowej generacji Raytheon AIM-120 AMRAAM i ASRAAM. W styczniu 1997 r. rozpoczęła się seria lotów doświadczalnych dla potrzeb programu CSP, do których wykorzystywane są trzy seryjne samoloty Tornado” F.3. Modernizacja pierwszych 24 samolotów przeprowadzona zostanie przez BAe w bazie RAF St. Athan. Dalsze 76 maszyn miało być zmodernizowana przez personel RAF-u z wykorzystaniem zestawów modernizacyjnych dostarczonych przez BAe. Wszystkie 100 objętych modernizacją samolotów, po zakończeniu prac, do 2001 r. miało zostać przekazanych do dywizjonów. W 1998 r. podano, że do przenoszenia rakiet AMRAAM ma być w pełni przystosowanych 87 samolotów.

W 1988 r. wystąpiła potrzeba modernizacji znajdujących się w uzbrojeniu RAF, uderzeniowych samolotów ”Tornado” GR.1. W wyniku planowanej modernizacji MLU oczekiwano zwiększenia możliwości bojowych tych samolotów. Modernizacja ta nie doszła jednak do skutku. W 1994 r. wznowiono program modernizacji pod nazwą MLU 93. W jej wyniku ”Tornada” w wersjach GR.1/GR.1A/GR.1B stanowić mają jeden niemal identyczny standard. Wyjątkiem będą jedynie samoloty wersji ”Tornado” GR.4A. Wprowadzono nowy system sterowania uzbrojeniem oraz zmieniono pokładowe urządzenia awioniczne. Zaplanowano modernizacje 142 maszyn do standardu GR.4/GR.4A. Pierwsze zmodyfikowane samoloty do służby weszły w 1998 r.

W Polsce.

W dniach 12-15.09.2005 r. poligon lotniczy w Nadarzycach gościł 6 włoskich samolotów Panavia ”Tornado IDS” , które ćwiczyły wspólnie z polskimi Suchoj Su-22M4 loty rozpoznawcze oraz ataki na cele naziemne. Polscy piloci wykonywali na samolotach ”Tornado IDS” loty zapoznawcze w mieszanych załogach polsko-włoskich. Loty wykonali: dowódca 2. Brygady Lotnictwa Taktycznego gen. bryg. pil. Andrzej Błasik oraz ppłk dypl. pil. Jacek Łazarczyk.

Konstrukcja:

Uzbrojenie:
- ”Tornado” F.3 CSP- Podwieszane- kierowane pociski rakietowe powietrze-powietrze Raytheon AIM-120 AMRAAM, ASRAAM, ”Sky Flash”, Raytheon AIM-9 ”Sidewinder”,
- ”Tornado” GR.4- 1 stałe działko Mauser 27 mm. Podwieszane- na podkadłubowych i podskrzydłowych węzłach mocowania uzbrojenia: bomby klasyczne, pociski rakietowe powietrze-ziemia CRV-7, kasety bombowe CBU-8Y, bomby kasetowe BL755 i JP233, kierowane pociski rakietowe powietrze-powietrze AIM-9L ”Sidewinder”, przeciwradiolokacyjne pociski rakietowe powietrze-ziemia ALARM oraz zasobniki TIALD, pociski rakietowe powietrze-ziemia ”Storm Shadow”, bomby kierowane serii ”Paveway III”, przeciwokrętowe pociski rakietowe ”Sea Eagle”, rakiety przeciwpancerne ”Brimstone”.

Wyposażenie:
- ”Tornado” F.3 CSP- systemu przekazywania danych o sytuacji taktycznej JTIDS, wyrzutniki flar Vinten Vicon 78 Series 210, wyrzutniki dipoli Phimat (później zastąpionych przez zintegrowane wyrzutniki flar i dipoli CelsiusTech BOL), okulary noktowizyjne NVG, radiostacja VHF/UHF Elmer SRT-651N ”Have Quick”,
- ”Tornado” GR.4- system sterowania uzbrojeniem ACS, kamera FLIR, dalmierz laserowy LRMTS, laserowy system nawigacji bezwładnościowej LRG/INS, odbiornik GPS, radar obserwacji powierzchni ziemi GMP. Podwieszane systemy przeciwdziałania elektronicznego: wyrzutniki flar i dipoli serii Philips BOZ oraz zasobniki ECM Sky Shadow oraz elektrooptyczny zasobnik rozpoznawczy dalekiego zasięgu RAPTOR.

Dane techniczne:

Źródło:

[1] Ciszek J. ”Modernizacja samolotów bojowych Royal Air Force”. Nowa Technika Wojskowa nr 3 i 4/1999.
[2] Mikołajczuk M. ”Italian Dancer 2005” Lotnictwo nr 11/2005.
blog comments powered by Disqus