Ostoja-Ostaszewski "Stibor 3"
W 1908 lub 1909 r. Adama Ostoji-Ostaszewskiego opracował we Wzdowie projekt pionowzlotu odrzutowego ”Stibor 3”, który miał stanowić rozwinięcie koncepcji zarysowanych w projekcie ”Stibor 2”. Mógł zachowywać układ konwencjonalnego samolotu. Zaopatrzono go jednak w maszynę pneumatyczną, umieszczoną w kadłubie. Jej dysze znajdowały ujście w dolnej płaszczyźnie skrzydeł. Silnik spalinowy napędzający śmigło pchające mógł równocześnie sprężać powietrze w cylindrze maszyny pneumatycznej. Uchodzące z niej dyszami pod płatem strumienie powietrza miały podwyższać wydajność powierzchni nośnych płata stałego i umożliwiać realizację lotu pionowego lub bardzo krótkiego startu i lądowania.
Podczas pobytu we Francji i w Wielkiej Brytanii Ostaszewski zabiegał o wykonanie tego projektu. Prasa polska donosiła, że we Francji zamierzał spotkać się z braćmi Wright. Równocześnie w Wielkiej Brytanii (w majątku jednego ze swych krewnych) i we Francji zamierzał też podjęcie budowy 2 samolotów własnej konstrukcji. Mimo pochlebnej wzmianki o jego planach zamieszczonej w Daily Graphic, w braku zainteresowania zrezygnował. Ograniczył się do zaprezentowania swego samolotu pneumatycznego, jak określał "Stibora 3" Towarzystwu Królewskiemu w Londynie i krakowskiej Akademii Umiejętności, szeroko ją popularyzował, wierząc, że jego aparat utoruje nowe drogi rozwoju techniki lotniczej.
Źródło:
[1] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.[2] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 1. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2004.
[3] Kowalski T. J., Malinowski T. ”Mała encyklopedia lotników polskich”. Tomik 1. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności. Warszawa 1983.
[4] Januszewski S. "Pionierzy. Polscy pionierzy lotnictwa 1647- 1918. Tom 1". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2017.