RO-7 "Orlik Experimental", 1987

Samolot RO-7 ”Orlik” był kolejną amatorską konstrukcją Romana Orlińskiego z Malborka. Prace nad samolotem rozpoczęły się wiosną 1984 r. Zastosowano w nim silnik ze skasowanego w 1985 r. samolotu Orliński J-2 "Polonez". Konstruktor, jak większość jemu podobnych w Polsce, drogę od pomysłu do chwalebnego końca i radości lotu na własnych skrzydłach, miał długą, wyboistą i znaczoną trudami.
Został oblatany 22.02.1987 r. Po raz pierwszy zaprezentowany został na VI Zlocie Amatorów Konstruktorów Lotniczych w dniach 19-21.06.1987 r. Pomimo pewnych niedociągnięć (montaż ukończono przedwcześnie, w związku ze zbliżającym się terminem Zlotu), samolot zyskał bardzo przychylną opinię, m.in. zawodowego pilota oblatywacza. Konstruktor otrzymał jedną z dwóch równorzędnych, głównych nagród VI Zlotu.
Był on przyjemny i łatwy w pilotażu. Mankamentem był mały kąt podejścia do lądowania i brak hamulców na kołach, co utrudnia lądowanie na małych lotniskach. Ponadto małe koła stwarzają problemy na nierównych pasach startowych. Konstruktor planował zastosowanie klap krokodylowych i wiele innych modyfikacji.
W 2003 r. samolot trafił do firmy Air-Way Kazimierza Olszewskiego, gdzie po wstępnych oględzinach samolotu stwierdzono, że samolot można przywrócić do stanu lotnego. W rekordowym czasie, półtora miesiąca, samolot miał przygotowane, i co najważniejsze, zatwierdzone przez IKCSP Tymczasową instrukcję użytkowania w locie i Program prób w locie. W trzy dni po zatwierdzeniu dokumentów odbył się pierwszy oblot, który nie wykazał istotnych usterek i pozwolił na realizację zasadniczej części programu prób tj. lotów badających osiągi samolotu. Program prób został zrealizowany po wykonaniu 30 lotów w czasie 10 h 46 min. w ciągu 3 dni, od 17 do 19.07.2003 r. Próby przeprowadził pilot doświadczalny Henryk Szkudlarz.
Większość z tych lotów (18) to krótkie kilkuminutowe kręgi, podczas których dokonano pomiaru (z filmowaniem) długości startów i lądowań. Samolot wykazał się bardzo dobrymi właściwościami lotnymi, łatwym pilotażem, bezpiecznym charakterem przeciągnięć z mocą i bez mocy, w przeciągnięciach symetrycznych, jak i w zakrętach- doskonałą statecznością i sterownością, dużą prędkością wznoszenia, niewielkim zużyciem paliwa na prędkości przelotowej oraz krótkim startem i dobiegiem. Kabina ergonomiczna z sensownie rozmieszczonymi przyrządami. Wiele z parametrów osiągowych z konieczności została zaniżona. Stało się to za sprawą ograniczenia przez nadzór prędkości dopuszczalnej do 160 km/h.
W 2004 r. syn Romana Orlińskiego, zachęcony wynikami prób, rozpoczął budowę drugiego egzemplarza. Wprowadzono w nim modyfikacje, które eliminowały- nieliczne- wady pierwszego samolotu.
We wrześniu 2010 r. samolot RO-7 ”Orlik” (SP-YOR) brał udział podczas Open Air Day w 22 Bazie Lotniczej w Malborku.
Konstrukcja.
Jednomiejscowy dolnopłat o konstrukcji mieszanej.
Płat o obrysie prostokątnym, profil NACA 23012, wznios 5°, skręcenie geometryczne 1,5°. Konstrukcja dwudzielna, jednodźwigarowa z dźwigarkiem pomocniczym. Dźwigar główny skrzynkowy, sosnowy, górny pas 4- warstwowy, dolny 3- warstwowy, połączone ściankami ze sklejki 1,5 mm. Dźwigarek pomocniczy o takiej samej konstrukcji- pas górny 3- warstwowy, pas dolny 2- warstwowy. W każdym skrzydle 9 żeber ze sklejki 0,8 mm, oklejonych obustronnie listewkami 5 x 7 mm. Końcówki z klocków klejonych z listew lipowych. Część noskowa pokryta sklejką 1,5 mm, pozostała część- płótnem. Na końcu prawego skrzydła rurka Pitota. Przedłużenia dźwigarów skrzydeł są wsuwane w skrzynkę wewnątrz kadłuba, gdzie zachodzą na siebie i są łączone dwoma sworzniami. Lotki, o długości 1,5 m i cięciwie 0,25 m, z 5 żeber, kryte płótnem, w części zamocowania popychacza kryte sklejką. Lotka zajmuje ok. 43% rozpiętości krawędzi spływu, w części zewnętrznej. Planowano zamontowanie klap krokodylowych, w przykadłubowych częściach skrzydeł, o cięciwie 0,25 m i długości ok. 1 m.
Kadłub o przekroju prostokątnym, z owalnie ukształtowaną częścią grzbietową. Konstrukcja półskorupowa, mieszana. W części przedniej (do dźwigara głównego skrzydła) kratownica spawana z rur stalowych (stal HGS 35) o średnicy 22 i 25 mm. Część kratownicy stanowi ramę silnika, w części dolnej- okucia mocowania podwozia głównego. W dalszej części kadłub drewniany, 3 wręgi i 2 półwręgi (kształtujące grzbiet) oraz 2 podłużnice z listew sosnowych 20 x 20 mm. Po bokach styropian oklejony obustronnie sklejką 1.5 mm. Część silnikowa kryta blachą (dostęp do silnika przez dwie przykręcane pokrywy boczne), pokrycie pozostałej części- sklejkowe. Za silnikiem jest usytuowany zbiornik oleju, dalej- zbiornik paliwa, a za nim kabina kryta 3- częściowa osłona z, pleksi, ruchoma część środkowa osłony jest otwierana do góry w prawo.
Usterzenie w układzie klasycznym. Obrys niedzielonego usterzenia poziomego pięciokątny z prostą krawędzią natarcia; pionowego- pięciokątny ze skosem krawędzi natarcia 16°. Profil NACA 009. Statecznik poziomy dwudźwigarowy, niedzielony, o obrysie prostokątnym. Ster wysokości jednosegmentowy, o obrysie pięciokątnym z klapka wyważającą w osi symetrii. Statecznik pionowy dwudźwigarowy, o obrysie trapezowym, ster kierunku wyważony rogowo.
Podwozie stałe z kółkiem tylnym. Golenie podwozia głównego z rurek stalowych (stal HGS 35) 22 x 1,25 mm, opłótnione, mocowane zawiasowo do kratownicy przedniej części kadłuba. Każda goleń wsparta zastrzałem z rurki stalowej, amortyzowanym sznurem gumowym (od PZL-101 "Gawron") w kadłubie. Podwozie tylne samonastawne. Wymiary kół: główne 300 x 125 (szybowcowe), tylne 200 x 80 (od motoszybowca SZD-45 "Ogar"). Planowano zmianę kół podwozia głównego na większe i zastosowanie owiewek na wszystkich kołach.
Silnik- czterocylindrowy, rzędowy, chłodzony powietrzem silnik Walter "Mikron III" o mocy startowej 47,8 kW (65 KM) oraz nominalnej 44,1 kW (60 KM). Śmigło dwułopatowe, stałe, drewniane SRO-10 o średnicy 145 cm. Silnik zawieszony na ramie stanowiącej przednią część kratownicy kadłuba.
Instalacje: paliwowa- zbiornik kadłubowy o pojemności 30 dm3, olejowa- zbiornik kadłubowy o pojemności 8 dm3.
Dane techniczne RO-7 (wg [1]):
Rozpiętość - 7,6 m, długość 5,5 m, wysokość- 1,95 m, powierzchnia nośna- 8,75 m2.
Masa własna- 220 kg, masa całkowita- 330 (wg [3]- 320) kg.
Prędkość max- 150 km/h, prędkość przelotowa- 130 km/h, prędkość ekonomiczna- 90 km/h, prędkość minimalna- 71 km/h, wznoszenie- 5 m/s, zasięg- 400 km, czas lotu- (wg [3]- 4 h 40').
Dane techniczne RO-7, wg prób z 2003 r. (wg [4]):
Rozpiętość - 7,6 m, długość 5,5 m, wysokość- 1,95 m, powierzchnia nośna- 9,5 m2.
Masa własna- 274 kg, masa użyteczna- 96 kg, masa całkowita- 370 kg.
Prędkość max- 142,5 km/h, prędkość przelotowa- 120 km/h, prędkość ekonomiczna- 115 km/h, prędkość oderwania- 70 km/h, wznoszenie- 4,75 m/s, pułap- 2300 m, zasięg- 340 km, czas lotu- 2 h 50 '.
Galeria
Źródło:
[1] Polskie konstrukcje amatorskie.
[2] Borzyszkowski J. "Open Air Day w 22 Bazie Lotniczej w Malborku". Lotnicza Polska.
[3] A. G. "RO-7 Orlik Experimental". Technika Lotnicza i Astronautyczna nr 1/1988.
[4] Szkudlarz H. "Orlik startować zezwalam". Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 2/2004.