Olszewski Kazimierz

Kazimierz Olszewski. (Źródło: via Konrad Zienkiewicz).

Kazimierz Olszewski był modelarzem, mechanikiem lotniczym, konstruktorem i budowniczym samolotów. Urodził się 4.03.1948 r. w Łodzi. Lotnictwo było jego marzeniem od najmłodszych lat. Przygoda z lotnictwem zaczęła się od modelarstwa. W 1960 r. zaczął uczęszczać do modelarni w Ośrodku Modelarskim Aeroklubu Łódzkiego, w której budował różnego typu modele. Startował w zawodach modelarskich, osiągając dobre wyniki. Potem ukończył kurs szybowcowy, ale do latania była droga daleka i nie do przebycia dla wszystkich. Gorsi zostawali tylko mechanikami samolotowymi.

W 1967 r. został powołany do wojska i skierowany do Technicznej Oficerskiej Szkoły Wojsk Lotniczych w Oleśnicy w Korpusie Podoficerów Zawodowych, gdzie uzyskał uprawnienia mechanika samolotów myśliwskich Mikojan Mig-21 i stopień kaprala. Po ukończeniu szkoły został skierowany do 10. Pułku Lotnictwa Myśliwskiego w Łasku, w którym pracował do końca 1969 r.

Po ukończeniu służby wojskowej pracował do 1975 r. w Aeroklubie Łódzkim i Aeroklubie Dęblińskim jako mechanik lotniczy.  Następnie podjął pracę w Zakładzie Usług Agrolotniczych w Olsztynie jako mechanik pokładowy na samolotach PZL An-2. Pracował na terenie kraju, wykonując z powietrza opryski środkami ochrony roślin oraz nawożenie pól. Był oddelegowany do prac w NRD, następnie przez ponad rok pracował w Egipcie i Sudanie, również jako mechanik pokładowy samolotu An-2. W latach 1979- 1982 pracował w Lotniczych Zakładach Remontowych nr 1 w Łodzi na stanowisku mechanika samolotowego i śmigłowcowego.

W okresie pracy w Aeroklubach Łódzkim i Dęblińskim odbył liczne kursy dla personelu technicznego w Krośnie, Lesznie, Lisich Kątach oraz Nowym Targu, podczas których uzyskał cywilną Licencję Mechanika Lotniczego uprawniającą o obsługi płatowców i silników lotniczych.

Pierwszy swój samolot, za trzy pensje, zbudował z drewna w stolarni na lotnisku Lublinek. Nazwał go ”Aerosport”. Nie polatał nim sobie, musiał go sprzedać ponieważ potrzebował pieniędzy na utrzymanie rodziny, którą właśnie założył. Po powrocie z pracy w Afryce kupił sobie dom i na parterze w pokoju mógł już wybudować następny samolot. ”Delfin”, którego pomysł powstawał w Egipcie i Sudanie, najpierw miał silnik motocykla WSK, później otrzymał silnik Trabanta.

W 1982 r. założył pierwszą w Polsce prywatną firmę lotniczą Air-Way Kazimierz Olszewski, w której serwisował oraz produkował sprzęt lotniczy. W 1989 r., jako pierwszy w Polsce uzyskał koncesję na produkcję i naprawy szybowców oraz samolotów amatorskich (Ultra Light), których powstało 12 typów. W sumie zbudowano 19 egzemplarzy. Powstały samoloty KO-3 (dwupłat, 1991 r., wg [5]- K. Olszewski nie był konstruktorem tego samolotu), KO-3 "Delfin Bis" (górnopłat, 1994 r.) i KO-4 ”Aerosport 2”, KO-7 "Mancarz", skuter powietrzny KO-6 ”Skaut” i górnopłat TK-1 "Żółtek". Z części dostarczonych przez zleceniodawcę zmontował samolot OKA-5 (KO-5) ”Pelikan”- pierwszy samolot z tworzyw, poprzednie były z drewna. Wreszcie pierwszy samolot z lotniczym silnikiem Rotax nazwany KO-8 ”For You”, na  który Kazimierz Olszewski zrealizował kilka zamówień. Brał również udział w pracach nad samolotem BK-1 "Latająca Bryczka" budowanym przez Bogdana Króla. W latach 2000-nych powstały dwumiejscowe samoloty KO-9 i KO-11 "Gośka" oraz łodzie latające KO-10 "Sea Witch" i KO-12 "Meduza".

Prowadzono również remont szybowców różnych typów oraz samolotów firm Cessna, Piper, Morane i inne. Prowadzono remonty samolotów PZL-101 "Gawron" i PZL An-2. Firma prowadziła również remonty silników Lycoming, Limbach, Subaru, Jabiru, i Continental. W 2002 r. K. Olszewski odbył w USA szkolenie i otrzymał certyfikaty w zakresie obsługi i remontów silników Lycoming, Limbach i Continental. Do 2012 r. wykonano remonty ok. 300 silników lotniczych.

W 2009 r. został członkiem Grupy Arche na terenie 32 Bazy Lotniczej w Łasku. Zajmuje się ona odrestaurowaniem samolotów używanych w polskim lotnictwie wojskowym. Ściągnęła ona ze Śląska stary samolot TS-8 "Bies", który ponad 30 lat stał na pomniku! Kazimierz Olszewski odbudował silnik WN-3 tego samolotu. Był również prezesem Łódzkiego Klubu Seniorów Lotnictwa.

Kazimierz Olszewski za zasługi na polu działalności lotniczej otrzymał wiele wyróżnień. Najcenniejszym jest Krzyż Zasługi przyznany przez prezydenta Bronisława Komorowskiego.

Zmarł 11.04.2018 r.

Konstrukcje:
OK-1 ”Aerosport”, 1975, amatorski, ultralekki samolot sportowy,
OK-2 ”Delfin”, 1983, amatorski, ultralekki samolot sportowy,
KO-4 ”Aerosport 2”, 1990, amatorski samolot sportowy,
KO-3, 1991, amatorski samolot sportowy,
KO-3 ”Delfin Bis”, 1994, amatorski, ultralekki samolot sportowy,
TK-1 "Żółtek" (Olszewski "Żółtek"), ok. 1994, amatorski samolot sportowy,
OKA-5 (KO-5) ”Pelikan”, 1994, amatorski samolot sportowy,
KO-6 ”Skaut”, 1994, amatorski, ultralekki samolot sportowy,
KO-7 ”Mancarz”, 1994, amatorski, ultralekki samolot sportowy,
Air-Way (KO-8) ”For You”, 1995, samolot sportowy ultralekki,
KO-9 ”Delfin” (KO-9 ”Łoś”, KO-9 ”Max”), koniec lat 1990-tych (?), amatorski, ultralekki samolot sportowy,
KO-10 ”Sea Witch”, 2000, amfibia sportowa,
KO-11 "Gośka", 2000, samolot sportowy,
KO-12 "Meduza" / KO-10 "Perkoz", 2001, latająca łódź sportowa.

Galeria

  • Kazimierz Olszewski podczas pracy. (Źródło: via Konrad Zienkiewicz).
  • Praca przy skrzydle samolotu. (Źródło: via Konrad Zienkiewicz).
  • Kazimierz Olszewski (z lewej) przedstawia pilotowi Bolesławowi Zoniowi zastosowane w kabinie KO-11 ”Gośka” rozwiązania konstrukcyjne. (Źródło: Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 9/2000).

Źródło:

[1] Makowski T. ”Współczesne konstrukcje lotnicze Polski”. Agencja Lotnicza Altair. Warszawa 1996.
[2] ”Z Konstantynowa w świat... samolotem”. ”43bis Dziennik Internetowy. Konstantynów Łódzki”.
[3] Neumann M. "Air-Way: 30 lat na rzecz lotnictwa". lotniczapolska.pl.
[4] Kazimierz Olszewski - informacje.
[5] Mikołaj Lech - informacje.
[6] "Wiadomości ogólnolotnicze". Skrzydlata Polska nr 5-6/1991.
[7] Łódzki Klub Seniorów Lotnictwa.
[8] Peczka R. "Co nowego u Olszewskiego?". Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 9/2000.

blog comments powered by Disqus