Olszewski Kazimierz

Kazimierz Olszewski. (Źródło: via Konrad Zienkiewicz).

Kazimierz Olszewski jest prywatnym producentem samolotów. Lotnictwo było jego marzeniem od najmłodszych lat. Przygoda z lotnictwem zaczęła się od modelarstwa. W 1960 r. zaczął uczęszczać do modelarni aeroklubowej w Łodzi, w której budował różnego typu modele. Startował w zawodach modelarskich, osiągając dobre wyniki. Potem ukończył kurs szybowcowy, ale do latania była droga daleka i nie do przebycia dla wszystkich. Gorsi zostawali tylko mechanikami samolotowymi.

Po ukończeniu 19 lat został powołany do wojska. Skierowany został do Technicznej Oficerskiej Szkoły Wojsk Lotniczych w Oleśnicy, gdzie ukończył szkołę mechaników lotniczych. Następnie pracował w jednostce wojskowej w Łasku jako mechanik samolotów myśliwskich Mikojan Mig-21.

Po ukończeniu służby wojskowej pracował do 1975 r. w Aeroklubie Łódzkim jako mechanik lotniczy. Następnie podjął pracę w Zakładzie Usług Agrolotniczych w Olsztynie jako mechanik pokładowy na samolotach PZL An-2. Pracował na terenie kraju, wykonując z powietrza opryski środkami ochrony roślin oraz nawożenie pól. Następnie przez ponad rok pracował w Egipcie i Sudanie, również jako mechanik pokładowy samolotu An-2. W latach 1979- 1982 pracował w Lotniczych Zakładach Remontowych nr 1 w Łodzi.

Pierwszy swój samolot, za trzy pensje, zbudował z drewna w stolarni na lotnisku Lublinek. Nazwał go ”Aerosport”. Nie polatał nim sobie, musiał go sprzedać ponieważ potrzebował pieniędzy na utrzymanie rodziny, którą właśnie założył. Po powrocie z pracy w Afryce kupił sobie dom i na parterze w pokoju mógł już wybudować następny samolot. ”Delfin”, którego pomysł powstawał w Egipcie i Sudanie, najpierw miał silnik motocykla WSK, później otrzymał silnik Trabanta.

W 1982 r. założył pierwszą w Polsce prywatną firmę lotniczą Air-Way Kazimierz Olszewski. Zakresem działalności firmy była budowa samolotów amatorskich, których powstało 12 typów. W sumie zbudowano 19 egzemplarzy. Powstały samoloty KO-3 (dwupłat, 1991 r.), KO-3 "Delfin Bis" (górnopłat, 1994 r.) i KO-4 ”Aerosport 2”, KO-7 "Mancarz", skuter powietrzny ”Skaut” i górnopłat "Żółtek". Z części dostarczonych przez zleceniodawcę zmontował samolot OKA-5 (KO-5) ”Pelikan”- pierwszy samolot z tworzyw, poprzednie były z drewna. Wreszcie pierwszy samolot z lotniczym silnikiem Rotax nazwany KO-8 ”For You”, na  który Kazimierz Olszewski zrealizował kilka zamówień. W latach 2000-nych powstały dwumiejscowe samoloty KO-9 i KO-11 "Gośka" oraz łodzie latające KO-10 "Sea Witch" i KO-12 "Meduza".

Prowadzono również remont szybowców różnych typów oraz samolotów firm Cessna, Piper, Morane i inne. Prowadzono remonty samolotów PZL-101 "Gawron" i PZL An-2. Firma prowadziła również remonty silników Lycoming, Limbach, Subaru, Jabiru, i Continental. W 2002 r. K. Olszewski odbył w USA szkolenie i otrzymał certyfikaty w zakresie obsługi i remontów silników Lycoming, Limbach i Continental. Do 2012 r. wykonano remonty ok. 300 silników lotniczych.

W 2009 r. został członkiem Grupy Arche na terenie 32 Bazy Lotniczej w Łasku. Zajmuje się ona odrestaurowaniem samolotów używanych w polskim lotnictwie wojskowym. Ściągnęła ona ze Śląska stary samolot TS-8 "Bies", który ponad 30 lat stał na pomniku! Kazimierz Olszewski odbudował silnik WN-3 tego samolotu.

Kazimierz Olszewski za zasługi na polu działalności lotniczej otrzymał wiele wyróżnień. Najcenniejszym jest Krzyż Zasługi przyznany przez prezydenta Bronisława Komorowskiego.

Konstrukcje:
OK-1 ”Aerosport”, 1975, amatorski, ultralekki samolot sportowy,
OK-2 ”Delfin”, 1983, amatorski, ultralekki samolot sportowy,
KO-4 ”Aerosport 2”, 1990, amatorski samolot sportowy,
KO-3, 1991, amatorski samolot sportowy,
KO-3 ”Delfin Bis”, 1994, amatorski, ultralekki samolot sportowy,
Olszewski "Żółtek" (Olszewski samolot bez nazwy), lata 1990- te, amatorski samolot sportowy,
OKA-5 (KO-5) ”Pelikan”, 1994, amatorski samolot sportowy,
KO-6 ”Skaut”, 1994, amatorski, ultralekki samolot sportowy,
KO-7 ”Mancarz”, 1994, amatorski, ultralekki samolot sportowy,
Air-Way (KO-8) ”For You”, 1995, samolot sportowy ultralekki,
KO-9 ”Delfin” (KO-9 ”Łoś”, KO-9 ”Max”), koniec lat 1990-tych (?), amatorski, ultralekki samolot sportowy,
KO-10 ”Sea Witch”, 2000, amfibia sportowa,
KO-11 "Gośka", 2000, samolot sportowy,
KO-12 "Meduza", 2001, latająca łódź sportowa.

Galeria

  • Kazimierz Olszewski podczas pracy. (Źródło: via Konrad Zienkiewicz).
  • Praca przy skrzydle samolotu. (Źródło: via Konrad Zienkiewicz).

Źródło:

[1] Makowski T. ”Współczesne konstrukcje lotnicze Polski”. Agencja Lotnicza Altair. Warszawa 1996.
[2] ”Z Konstantynowa w świat... samolotem”. ”43bis Dziennik Internetowy. Konstantynów Łódzki”.
[3] Neumann M. "Air-Way: 30 lat na rzecz lotnictwa". lotniczapolska.pl.
[4] Kazimierz Olszewski - informacje.
[5] Mikołaj Lech - informacje.
[6] "Wiadomości ogólnolotnicze". Skrzydlata Polska nr 5-6/1991.

blog comments powered by Disqus