KO-6 "Skaut", ok. 1990- 1994

Amatorski, ultralekki samolot sportowy. Polska.
Samolot- skuter powietrzny KO-6 ”Skaut”. (Źródło: via Konrad Zienkiewicz).

Jednomiejscowy samolot- skuter powietrzny KO-6 ”Skaut” został opracowany i zbudowany przez Kazimierza Olszewskiego w firmie Air-Way. Budowany był dla Janusza Witczaka, znanego modelarza i pilota z Pabianic. Prawdopodobnie był on również współkonstruktorem samolotu. Jego konstrukcja była wzorowana na samolocie J-1 "Prząśniczka".

Budowa samolotu rozpoczęła się w 1985 r. W sierpniu 1990 r. prezentowany był na IX Zlocie Amatorskich Konstrukcji Lotniczych i Sa­molotów Weteranów w Oleśnicy, gdzie zdobył II miejsce w kategorii amatorskich konstrukcji lotniczych. Wg [1]- samolot został oblatany dopiero w 1994 r. w Oleśnicy na Zlocie Samolotów Amatorskich przez Zbigniewa Kuczmę.

Janusz Witczak, po udanych lotach próbnych, wykonał kilka lotach turystycznych. Niestety ze względów zdrowotnych właściciela, samolot został sprzedany. W 2003 r., po zmodyfikowaniu konstrukcji, samolot latał w Piotrkowie Trybunalskim.

Konstrukcja:
Jednomiejscowy zastrzałowy górnopłat o konstrukcji drewnianej.

Silnik- motocyklowy IŻ, wg []- motocyklowy MZ o mocy 15 kW (20 KM).

Dane techniczne KO-6 ”Skaut” (wg [6]):
Rozpiętość- 8,4 m, długość-  5,2 m, powierzchnia nośna- 9,5 m2.
Masa własna- 120 kg, masa startowa- 240 kg.
Prędkość startowa- 58- 60 km/h.

Galeria

  • Janusz Witczak w kabinie samolotu KO-6 ”Skaut”. (Źródło: Modelarstwo RC Pabianice).
  • Samolot KO-6 ”Skaut” prezentowany w 1992 r. podczas Zlotu Amatorskich Konstrukcji Lotniczych w Oleśnicy. (Źródło: Copyright Edward Niczypor).

Źródło:

[1] ”Z Konstantynowa w świat... samolotem”. ”43bis Dziennik Internetowy. Konstantynów Łódzki”.
[2] Neumann M. "Air-Way: 30 lat na rzecz lotnictwa". lotniczapolska.pl.
[3] Mikołaj Lech - informacje.
[4] "Janusz Witczak (1945-2003)". Modelarstwo rc Pabianice aircombat.
[5] Krassowski T. „Amatorzy i weterani”. Skrzydlata Polska nr 31/1990.
[6] Krassowski T. "Weterani i amatorzy". Skrzydlata Polska nr 38/1990.

blog comments powered by Disqus