KO-5 (OK-5, OKA-5) "Pelikan", 1994
Samolot sportowy KO-5 ”Pelikan” (oznaczany czasami jako OK-5 lub OKA-5) został skonstruowany przez Kazimierza Olszewskiego z Konstatynowa koło Łodzi. Zbudowany w jego firmie Air-Way. Samolot został zaprojektowany i wykonany na indywidualne zamówienie. Budowa trwała 2 lata. Obliczenia konstrukcji wykonał mgr inż. Andrzej Marcjanik.
Pierwszy lot wykonał 6.10.1994 r. (lub 5.10.1994 r.). Oblotu dokonał pilot doświadczalny I kl. inż. Alojzy Górny. Samolot uzyskał orzeczenie IKCSP wg Tymczasowych zasad budowy statków powietrznych budowanych w pojedynczych egzemplarzach. Konstrukcja została zarejestrowana jako SP-KFB w dniu 02.09.1995 r., później zmieniona SP-YKB. Samolot otrzymał silnik Samolot jest prawidłowy i przyjemny w pilotażu.
Samolot KO-5 prezentowany był podczas XVI Zlotu Amatorskich Konstrukcji Lotniczych w Oleśnicy (27- 29.06.1997 r.), gdzie otrzymał III nagrodę za Rozwiązania techniczne w konstrukcjach amatorskich.
Zbudowano 2 egzemplarze. Wg [5] i [6]- zbudowano 3 egz., różniące się od siebie silnikami i szczegółami podwozia.
W dniu 1.01.2006 r. w polskim rejestrze statków powietrznych znajdował się 1 samolot OK-5 ”Pelikan”.
Konstrukcja:
Dwumiejscowy górnopłat zastrzałowy o konstrukcji drewnianej.
Kadłub kratownicowy kryty płótnem, skrzydła jednodźwigarowe, kesonowe, z pokryciem płóciennym. Profil skrzydła R-3. W kesonach skrzydeł umieszczone są dwa zbiorniki paliwowe o pojemności 35 I każdy. Kabina zakryta.
Podwozie klasyczne stałe. Golenie podwozia wykonane są ze stali resorowej 50HS, koła główne 350 x 135 mm, koło ogonowe 250 x 60 mm. Kółko ogonowe sterowane. Koła główne posiadają oddzielne hamulce.
Wyposażenie- samolot przystosowany do lotów nocnych, radiostacja RS 6101.
Instalacja elektryczna 12 V.
Silnik- Limbach 1700 E o mocy 50 kW (68 KM) lub Trabant o mocy 19 kW (26 KM).
Dane techniczne OK-5 ”Pelikan” (wg [1]):
Rozpiętość- 9,0 m, długość- 5,3 (wg [6]- 5,7) m, wysokość- 2,35 m, powierzchnia nośna- 12,6 m2.
Masa własna- 350 kg, masa całkowita- 592 kg.
Prędkość dopuszczalna- (wg [6]- 220) km/h, prędkość max- 180 km/h, prędkość przelotowa- 125 (wg [6]- 125- 135) km/h, prędkość przeciągnięcia- 70 (wg [6]- 77) km/h.
Galeria
Źródło:
[1] Polskie konstrukcje amatorskie.[2] Liwiński J. ”Rejestr polskich statków powietrznych 2006.”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 2/2006.KO-5) ”Pelikan”.
[3] Informacje uzyskane od Jana Muchowskiego.
[4] Neumann M. "Air-Way: 30 lat na rzecz lotnictwa". lotniczapolska.pl.
[5] Harke A. "Oleśnica'97". Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 8/1997.
[6] (kk). "Pelikan z Konstantynowa". Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 1/1995.