KO-5 (OK-5, OKA-5) "Pelikan", 1994

Amatorski samolot sportowy. Polska.
Samolot amatorski KO-5 ”Pelikan”. (Źródło: Copyright Jan Muchowski).

Samolot sportowy KO-5 ”Pelikan” (oznaczany czasami jako OK-5 lub OKA-5) został skonstruowany przez Kazimierza Olszewskiego z Konstatynowa koło Łodzi. Zbudowany w jego firmie Air-Way. Samolot został zaprojektowany i wykonany na indywidualne za­mówienie. Budowa trwała 2 lata. Obliczenia konstrukcji wy­konał mgr inż. Andrzej Marcjanik.

Pierwszy lot wykonał 6.10.1994 r. (lub 5.10.1994 r.). Oblotu dokonał pilot doświadczalny I kl. inż. Alojzy Górny. Samolot uzyskał orzeczenie IKCSP wg Tymczaso­wych zasad budowy statków powie­trznych budowanych w pojedyn­czych egzemplarzach. Konstrukcja została zarejestrowana jako SP-KFB w dniu 02.09.1995 r., później zmieniona SP-YKB. Samolot otrzymał silnik Samolot jest prawidłowy i przyjemny w pilotażu.

Samolot KO-5 prezentowany był podczas XVI Zlo­tu Amatorskich Konstrukcji Lotniczych w Oleśnicy (27- 29.06.1997 r.), gdzie otrzymał III nagrodę za Rozwiązania techniczne w konstrukcjach ama­torskich.

Zbudowano 2 egzemplarze. Wg [5] i [6]- zbudowano 3 egz., różniące się od siebie silnikami i szczegółami podwozia.

W dniu 1.01.2006 r. w polskim rejestrze statków powietrznych znajdował się 1 samolot OK-5 ”Pelikan”.

Konstrukcja:
Dwumiejscowy górnopłat zastrzałowy o konstrukcji drewnianej.
Kadłub kratownicowy kryty płótnem, skrzy­dła jednodźwigarowe, kesonowe, z pokryciem płóciennym. Profil skrzydła R-3. W kesonach skrzydeł umieszczone są dwa zbior­niki paliwowe o pojemności 35 I każ­dy. Kabina zakryta.
Podwozie klasyczne stałe. Golenie podwozia wykonane są ze stali resorowej 50HS, koła głów­ne 350 x 135 mm, koło ogonowe 250 x 60 mm. Kółko ogonowe sterowane. Koła główne posiadają od­dzielne hamulce.

Wyposażenie- samolot przystosowany do lotów nocnych, radiostacja RS 6101.
Instalacja elektryczna 12 V.

Silnik- Limbach 1700 E o mocy 50 kW (68 KM) lub Trabant o mocy 19 kW (26 KM).

Dane techniczne OK-5 ”Pelikan” (wg [1]):
Rozpiętość- 9,0 m, długość- 5,3 (wg [6]- 5,7) m, wysokość- 2,35 m, powierzchnia nośna- 12,6 m2.
Masa własna- 350 kg, masa całkowita- 592 kg.
Prędkość dopuszczalna- (wg [6]- 220) km/h, prędkość max- 180 km/h, prędkość przelotowa- 125 (wg [6]- 125- 135) km/h, prędkość przeciągnięcia- 70 (wg [6]- 77) km/h.

Galeria

  • Samolot amatorski KO-5 ”Pelikan”. (Źródło: Copyright Jan Muchowski).
  • Rysunek samolotu KO-5 ”Pelikan”. (Źródło: autor Copyright Jan Muchowski).
  • Wyposażenie kabiny samolotu. (Źródło: Copyright Jan Muchowski).
  • Samolot amatorski KO-5 ”Pelikan”. (Źródło: via Konrad Zienkiewicz).
  • Samolot amatorski KO-5 ”Pelikan”. (Źródło: Kazimierz Olszewski via www.piotrp.de).
  • KO-5 ”Pelikan”, rysunek w rzutach. (Źródło: via www.piotrp.de).
  • Samolot KO-5 ”Pelikan” (SP-FKB). (Źródło: Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 1/1995).
  • KO-5 ”Pelikan”. Za chwilę pierwsze kołowanie. (Źródło: Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 1/1995).
  • Start do pierwszego lotu, 6.10.1994 r. (Źródło: Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 1/1995).
  • Zespół napędowy prototypu stanowiły silnik Limbach 1700 E oraz śmigło Olszewski. (Źródło: Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 1/1995).
  • Samolot KO-5 ”Pelikan” (SP-FKB), lotnisko Zielona Góra- Przylep, wrzesień 1999 r. (Źródło: Copyright Piotr Biskupski).

Źródło:

[1] Polskie konstrukcje amatorskie.
[2] Liwiński J. ”Rejestr polskich statków powietrznych 2006.”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 2/2006.KO-5) ”Pelikan”.
[3] Informacje uzyskane od Jana Muchowskiego.
[4] Neumann M. "Air-Way: 30 lat na rzecz lotnictwa". lotniczapolska.pl.
[5] Harke A. "Oleśnica'97". Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 8/1997.
[6] (kk). "Pelikan z Konstantynowa". Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 1/1995.
blog comments powered by Disqus