KO-9 "Delfin" (KO-9 "Łoś", KO-9 "Max"), lata 1990-te (?)

Amatorski, ultralekki samolot sportowy. Polska.
Samolot sportowy KO-9 ”Łoś”. (Źródło: Copyright Mikołaj Lech).

Samolot KO-9 ”Delfin” został zbudowany przez Kazimierza Olszewskiego w jego firmie Air-Way. Jest to rozwinięcie samolotu KO-8 ”For You”. Zbudowane zostały dwa samoloty.

Pierwszy egzemplarz SP-YAF o nazwie własnej KO-9 ”Max”. Samolot początkowo latał na silniku Volkswagen o mocy 40,4 kW (55 KM) typu boxer. Wylatał na nim ok. 20 h. Następnie silnik VW został zastąpiony silnikiem Subaru EJ-18 o mocy 74 kW (100 KM) na którym wylatał 30 h. KO-9 "Max" miał niestety wadę techniczną. Wadą tego samolotu była "Decentracja siły ciągu", tzn. przy dodawaniu gazu opuszczała się maska samolotu, a przy zdjęciu gazu była ona podnoszona.  W 2006 r. samolot został skasowany przez właściciela.

Drugi egzemplarz SP-FED, później SP-YED (w 2019 r. jako SP-SYED), o nazwie własnej KO-9 ”Łoś”. Samolot, ze znakami SP-FED, był prezentowany podczas Zlotu w Piotrkowie Trybunalskim (21- 23.08.1998 r.). Oblatany został 22.08.2001 r. w Łodzi. Samolot lata do dziś dnia (styczeń 2019 r.) w Piotrkowie Trybunalskim. W dniu 1.02.2019 r. samolot KO-9 "Łoś" znajdował się w polskiej ewidencji statków powietrznych.

Konstrukcja KO-9 "Max".
Dwumiejscowy (wg [1]- jednomiejscowy- informacja błędna) górnopłat zastrzałowy, konstrukcja z kompozytu szklano-epoksydowego i aluminium.
Struktura głównych zespołów płatowca kompozytowa. Kompozyty epoksydowe z udziałem włókien szklanych.
Skrzydła podparte zastrzałami.
Kabina zakryta, wejście przez otwieraną osłonę do góry. Silnik znajdował się za kabiną pilota, śmigło pchające.
Usterzenie klasyczne, rurowe pokryte płótnem.
Podwozie trójkołowe stałe, przednie koło amortyzowane sterowane pedałami, koła główne amortyzowane teleskopowo, hamowane hamulcami bębnowymi.

Silnik:
- KO-9 "Max"- początkowo był to silnik typu boxer Volkswagen o mocy 40,4 kW (55 KM), następnie Subaru EJ-18 o mocy 74 kW (100 KM). Śmigło węglowe trójłopatowe CJSC „AERO” K160/161/162.

Dane techniczne KO-9 "Max", silnik Subaru EJ-18 (wg [4]):
Rozpiętość- 10,3 m, długość- 6,0 m, wysokość- 1,8 m, powierzchnia nośna- 12,36 m2.
Masa własna- 432 kg, masa startowa- 550 kg.
Prędkość max- 200 km/h, prędkość przelotowa- 170 km/h.

Galeria

  • Samolot sportowy KO-9 ”Łoś”, widok z przodu. (Źródło: Copyright Mikołaj Lech).
  • Samolot KO-9 "Łoś". (Źródło: Copyright Mikołaj Lech).
  • Samolot sportowy KO-9 ”Max”. (Źródło: via Mikołaj Lech).
  • Samolot KO-9 ”Max” w widoku z tyłu. (Źródło: via Mikołaj Lech).
  • Kabina samolotu KO-9 ”Max”. (Źródło: via Mikołaj Lech).
  • KO-9 ”Max”, rysunek w rzutach. (Źródło: via Mikołaj Lech).
  • KO-9 ”Łoś”, rysunek w rzutach. (Źródło: via Mikołaj Lech).
  • Samoloty ”For You” i ”Delfin” konstrukcji Kazimierza Olszewskiego, prezentowane podczas Zlotu w Piotrkowie Trybunalskim (21- 23.08.1998 r.). (Źródło: Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 11/1998).

Źródło:

[1] ”Polskie konstrukcje amatorskie”.
[2] Liwiński J. ”Rejestr polskich statków powietrznych 2006.”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 2/2006.
[3] Neumann M. "Air-Way: 30 lat na rzecz lotnictwa". lotniczapolska.pl.
[4] Mikołaj Lech - informacje.
[5] Lipiński T. "Czego to ludzie nie wymyślą. Piotrków ‘98". Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 11/1998.

blog comments powered by Disqus