Air-Way (KO-8) "For You", 1995

Samolot sportowy ultralekki. Polska.
Ultralekki samolot sportowy Air-Way KO-8 "For You" w locie. (Źródło: via ”LZ- przedstawiciel czeskiego przemysłu lotniczego w Polsce”).

Twórcami projektu lekkiego samolotu do szkolenia, turystyki i lotów patrolowych byli Kazimierz Olszewski i Marek Tazbir, którzy byli także właścicielami firmy Air-Way, w której planowano podjęcie seryjnej produkcji samolotu. Projektowanie ”For You” rozpoczęto po 1990 r. Prototyp oblatano 10.05.1995 r. (wg [9]- 5.07.1995 r., wg [10]- 28.06.1995 r.) jako SP-PEC przez Alojzego Górnego, na łódzkim lot­nisku Lublinek. Od 21.03.1997 r. zarejestrowany jako SP-FEC. Okazał się on konstrukcją poprawną, sprawdził się też w różnych warunkach.

Samolot prezentowany był podczas Zlotu w Piotrkowie Trybunalskim (21- 23.08.1998 r.). Na samolocie KO-8 "For You" konstruktor przeżył niesamowitą przygodę lecąc na salon lotniczy w Paryżu. Jak wspominał, wpadli w gęstą mgłę. Na wzywanie pomocy odpowiedziała Baza Lotnicza USA w Ramstein. Wylądowali, ale do Paryża niestety nie dolecieli.

Na samolot ”For You” zrealizowano kilka zamówień. Zainteresowanie okazywali Niemcy, Anglicy i Belgowie. Przewidywana była produkcja seryjna w wersji pływakowej, wersji o zwiększonym zasięgu oraz w wersji ze wzbogaconym wyposażeniem.

W 1999 r. właścicie­l pierwszego egzemplarza, Grzegorz Frącala z Aleksandrowa Łódz­kiego oraz Kazimierz Olszewski planowali podjęcia próby przelotu tym samolotem dookoła świata. Start z lotniska w Aleksandrowie, był planowany na kwiecień 2000 r., powrót zaś- na październik. Planowana trasa miała wieść przez terytoria 23 państw i być urozmaicona m.in. odwiedzinami kontynentu australijskiego. Dwa odcin­ki samolot miał pokonać na pokładzie statku: pierwszy- z Japonii do Alaski, drugi zaś z USA do Maroka. Mimo to lot miała zawierać kilka bardzo długich od­cinków nad morzem- najdłuższy z Timoru do Australii (ok. 600 km). Konstruktor planował dokonanie wielu zmian w tym egzemplarzu KO-8 "For You", w celu przygotowa­nia go do trudnego lotu. Samolot miał otrzymać silnik Rotax 912 o mocy 74 kW (100 KM), ogrzewanie kabiny, nowe przyrządy nawiga­cyjne, transponder i owiewki na koła, a ponadto m.in. wyposażenie ratow­nicze oraz radioboja sygnalizacyjna. Płat miał być całkowicie uszczelniony, w celu uniemożliwienia zatopienia samolotu. Zbiornik paliwa 80 I miał umożliwić 6- godzinną pracę silnika, prędkość przelotowa miała wynosi 160 km/h. Do planowanego przelotu ostatecznie nie doszło.

W dniu 1.01.2006 r. w polskim rejestrze statków powietrznych znajdował się 1 samolot KO-8 ”For You”.

Dalszym rozwojem jest samolot KO-9 ”Delfin”.

Konstrukcja:
Dwumiejscowy górnopłat zastrzałowy o konstrukcji kompozytowej.
Płat dwuczęściowy, z kompozytu szklano- epoksydowego i częściowo z drewna, jednodźwigarowy. Część spływowa i lotki pokryte tkaniną.
Kadłub skorupowy, kapsuła z kompozytu szklano-epoksydowego, przechodząca w belkę o przekroju kołowym. Kabina z miejsca obok siebie, zakryta.
Usterzenie klasyczne, konstrukcja kompozytowa.
Podwozie trójkołowe z kołem przednim, stałe.

Wyposażenie- podstawowy zestaw do lotów VFR, radiostacja UHF.

Silnik- Rotax 582-2V o mocy 48 kW (65 KM) lub Rotax 912 UL o mocy 59 kW (80 KM). Śmigło pchające.

Dane techniczne ”For You” (wg [2]):
Rozpiętość- 10,3 m, długość- 6,0 m, wysokość- 1,85 (wg [3]- 1,8) m, powierzchnia nośna- 12,0 (wg [3]- 12,36) m2.
Masa własna- 380 (wg [3]- 369,5) kg, masa startowa max- 500 (wg [3]- 587,3) kg.
Prędkość dopuszczalna- 280 km/h, prędkość max- 200 (wg [3]- 170) km/h, prędkość przelotowa- 165-175 km/h, prędkość minimalna- 65 (wg [3]- 72) km/h, wznoszenie- 3,5 m/s, pułap- 6500 m, zasięg- 700 km.

Galeria

  • Samolot Air-Way KO-8 ”For You” na lotnisku Łódź- Lublinek. (Źródło: via Konrad Zienkiewicz).
  • Samolot Air-Way KO-8 ”For You” na lotnisku Aleksandrów Łódzki. (Źródło: via Konrad Zienkiewicz).
  • Samolot Air-Way KO-8 ”For You” w locie. (Źródło: via Konrad Zienkiewicz).
  • ”For You” w locie. (Źródło: via Konrad Zienkiewicz).
  • Kabina samolotu. (Źródło: via Konrad Zienkiewicz).
  • Samoloty ”For You” i ”Delfin” konstrukcji Kazimierza Olszewskiego, prezentowane podczas Zlotu w Piotrkowie Trybunalskim (21- 23.08.1998 r.). (Źródło: Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 11/1998).
  • Samolot ”For You” prezentowany na IV Stalowowolskim Zlocie Amatorskich Konstrukcji Lotniczych (7-9.08.1998 r.). (Źródło: Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 10/1998).
  • Kazimierz Olszewski i Grzegorz Frącala przy samolocie SZD-56-1 ”For You”. (Źródło: Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 1/2000).
  • Hangar Stowarzyszenia Lotniczego w Aleksandrowie. Na pierwszym planie samolot ”For You”. (Źródło: Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 8/1999).
  • Samolot ”For You” prezentowany na Zlocie Konstrukcji Amatorskich Turbia '99. (Źródło: Jacek Maria Jeliński).

Źródło:

[1] Liwiński J. ”Rejestr polskich statków powietrznych 2006”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 2/2006.
[2] Makowski T. ”Współczesne konstrukcje lotnicze Polski”. Agencja Lotnicza Altair. Warszawa 1996.
[3] Polskie konstrukcje amatorskie.
[4] LZ- przedstawiciel czeskiego przemysłu lotniczego w Polsce.
[5] ”Z Konstantynowa w świat... samolotem”. 43bis Dziennik Internetowy. Konstantynów Łódzki.
[6] Neumann M. "Air-Way: 30 lat na rzecz lotnictwa". lotniczapolska.pl.
[7] Łódzki Klub Seniorów Lotnictwa.
[8] Lipiński T. "Czego to ludzie nie wymyślą. Piotrków ‘98". Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 11/1998.
[9] Lipiński T. "Z Aleksandrowa dookoła świata". Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 1/2000.
[10] (kk) "Pierwszy lot For You". Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 5/1995.

blog comments powered by Disqus