O-2, 1928

Samolot sportowy. Polska.
Amatorski samolot sportowy O-2 zbudowany przez Michała Offierskiego. (Źródło: Glass Andrzej ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 1. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2004).
Projekt samolotu O-2 opracował w WWS ”Samolot” technik Michał Offierski na początku 1928 r. Budowę rozpoczęto w maju 1928 r. Wytwórnia WWS ”Samolot” udzieliła konstruktorowi pomocy i wypożyczając silnik, uprzednio użyty na samolocie HL-2.

W dniu 24.10.1928 r. samolot wykonał pierwszy lot na lotnisku Ławica w Poznaniu. Zgłoszony do II Krajowego Konkursu Awionetek (29.10-1.11.1928 r.) w przelocie z Poznania do Warszawy samolot przymusowo lądował z powodu defektu silnika. W konkursie udziału nie wziął. Po wymontowaniu silnika został zdemontowany w hangarze w Poznaniu i z czasem uległ zniszczeniu. Samolot miał mniejszą masę niż współczesne mu tej kategorii samoloty WK-1 i JD-2, a z silnikiem 33 kW (45 KM) miałby od nich lepsze osiągi.

Konstrukcja.
Dwumiejscowy zastrzałowy dolnopłat o konstrukcji drewnianej.
Płat prostokątny, dwudzielny, dwudźwigarowy, kryty całkowicie sklejką, podparty od góry dwiema parami drew­nianych zastrzałów z podpórkami przeciw wyboczeniu. Dźwigary skrzynkowe. Cięciwa płata 1,5 m. Profil płata Bobek-4. Lotki kryte sklejką. Napęd lotek linkowo- popychaczowy.
Kadłub o przekroju prostokątnym, zaokrąglonym od góry, drewniany, czteropodłużnicowy, kryty sklejką. Łoże silnika o kształcie stożka z blachy stalowej. Osłona przodu kadłuba z blachy aluminiowej. Zbiornik na paliwo i olej wspólny, wewnątrz przegrodzony, umieszczony przed przednią kabiną. Zapas paliwa 20 l. Kabiny odkryte. Kabina przednia- ucznia lub pasażera, wyposażona w przyrządy pokładowe, widoczne z tylnej kabiny- instruktora.
Usterzenie drewniane, kryte sklejką. Statecznik poziomy podparty zastrzałami.
Podwozie główne drewniane, usztywnione drutami stalowymi. Dwa koła na osi stalowej, amortyzowane sznurem gumowym względem goleni.

Silnik- chłodzony powietrzem, 3- cylindrowy, gwiaz­dowy Anzani 3A2 o mocy 26 kW (35 KM). Śmigło dwułopatowe, drewniane, stałe.

Dane techniczne O-2 (wg [1]):
Rozpiętość- 9,68 m, długość- 5,85 m, wysokość- 2,0 m, powierzchnia nośna- 13,5 m2.
Masa własna- 220 kg, masa użyteczna- 170 kg, masa całkowita- 390 kg.
Prędkość max- 125 km/h, prędkość przelotowa- 105 km/h, prędkość minimalna- 58 km/h, wznoszenie- 1,8 m/s, pułap- 2300 m, zasięg- 200 km.

Galeria

  • O-2, rysunek w trzech rzutach. (Źródło: Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności. Warszawa 1976).

Źródło:

[1] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.
[2] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 1. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2004.
blog comments powered by Disqus