Oeffag C-I, 1915

Samolot rozpoznawczy. Austro-Węgry.
Samolot Oeffag C-I w Szkole Pilotów w Krakowie. (Źródło: archiwum).

Samolot Oeffag C-I został zbudowany w 1915 r. w firmie Österreichische Flugzeugfabrik A.G. (w skrócie Öeffag lub Öffag) w Wiener Neustadt. Był to samolot rozpoznawczy. Wobec faktu, że samolot ten nie spełniał oczekiwań, poprzestano na wyprodukowaniu niewielkiej liczby (prawdopodobnie do 20 egz.) i użyto je do szkolenia.

Konstrukcja nawiązywała do samolotów Brandenburg budowanych w Austro-Węgrzech. Wyróżniał się nieco łagodniejszym niż u Hansa-Brandenburgów pochyleniem słupków ku ka­dłubowi i brakiem wzniosu pła­tów- co w samolocie stojącym na ziemi dawało wrażenie ujemnego wzniosu.

W Polsce.

Na samolotach Oeffag C-I latali również Polacy, lotnicy w służbie Monarchii Austro-Węgierskiej:
- od grudnia 1915 r. do kwietnia 1916 r. we kompanii rozpoznawczej Flik 18 latał pilot Karol Kulik. Kompania była w tym czasie wyposażona w samoloty Aviatik B-II i Oeffag C-I i Hansa-Brandenburg B-I. W jednostce tej Karol Kulik wykonywał loty na rozpoznanie wojsk rosyjskich. Jest bardzo prawdopodobne, że wykonywał loty na wszystkich trzech typach samolotów.

W lotnictwie polskim były 4 samoloty Oeffag C-I. Pochodziły ze zdobyczy w Małopolsce. Dwa znajdowały się w wyposażeniu 3 Eskadry Lotniczej Bojowej (późniejsza 7 EL), a pozostałe dwa w Szkole Pilotów w Krakowie. Jako bojowe były wykorzystywane do jesieni 1919 r. Nieco dłużej, do sierpnia 1920 r. używane były w szkole krakowskiej. Wg [4]- w lotnictwie polskim używane były tylko 2 samoloty Oeffag C-I.

Konstrukcja:
Dwumiejscowy dwupłat o konstrukcji drewnianej.
Skrzydła dwudzielne, komora płatów dwuprzęsłowa, usztywniona słupkami i naciągami z linek. Lotki tylko na płacie górnym, napęd lotek linkowy. Na górnym płacie był zamontowany zbiornik opadowy.
Kadłub o przekroju prostokątnym. Kabiny odkryte.
Podwozie klasyczne stałe, z płozą ogonową.

Uzbrojenie- nieuzbrojony.

Wyposażenie- nadajnik radiowy Telefunken lub AS-35.

Silnik- rzędowy, chłodzony wodą Austro-Daimler (Skoda) o mocy 110 kW (150 KM). Skrzynkowa chłodnica była zamontowana na górnym płacie.

Dane techniczne Oeffag C-I (wg [1]):
Rozpiętość- 14,58 (wg [3]- 14,88) m, długość- 8,4 (wg [3]- 8,8) m, wysokość- 3,27 m, powierzchnia nośna- 54,0 (wg [3]- ok. 40) m2.
Masa własna- (wg [3]- 860) kg, masa całkowita- 1350 (wg [3]- 990) kg.
Prędkość max- 125 (wg [3]- 130) km/h, wznoszenie- (wg [3]- 2,0) m/s, pułap- 4500 m, zasięg- (wg [3]- 700) km.

Galeria

  • Samolot Oeffag C-l nr 51.20. Samolot należał do 2 eskadry bajowej (późniejszej 7). Na skrzydłach i na kadłubie samolot nosi szachownice z obwódkami, a na usterzeniu tzw. znaki lwowskie. (Źródło: Aeroplan nr 1/1994).
  • Samolot Oeffag C-I polskiego lotnictwa wojskowego, 1919 r. (Źródło: archwum).

Źródło:

[1] Morgała A. ”Samoloty wojskowe w Polsce 1918-1924”. Wyd. Bellona; Wyd. Lampart. Warszawa 1997.
[2] Butkiewicz J. ”Karol Kulik”. Lotnictwo z szachownicą nr 15.
[3] Chołoniewski K., Bączkowski W. "Samoloty wojskowe obcych konstrukcji 1918-1939. Tomik 1". Seria "Barwa w lotnictwie polskim" nr 6. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności. Warszawa 1987.
[4] Kopański T. "Samoloty Oeffag w lotnictwie polskim 1918-1920". Aeroplan nr 1/1994.
blog comments powered by Disqus